Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tomma ord om skolan

/
  • Det hade varit bra om också skolorna hade fått fira lite extrasatsningar från Gävle kommun.

Annons

Tack vare en oväntat god skatteprognos har Gävle möjlighet att satsa extra på valfria kommunala verksamheter. På måndagen denna vecka redovisades sådana nysatsningar, samma dag som kommunfullmäktige sammanträdde.

Allt annat än att kommunen hade satsat på skolan – och specifikt på undervisningen – rimmar illa med vad majoriteten påstått sig vilja prioritera.

Sedan årsskiftet har först kommunalråden för socialdemokraterna, vänstern och miljöpartiet, sedan socialdemokraterna ensamma, skrivit debattartiklar i GD där de förklarat att de ”sätter skolan främst”.

Den första debattartikeln var mest förvånande genom att ta upp lokalfrågor men inte nämna orden lärare och pedagogik.

I nästa artikel sades att socialdemokraterna vill höja lärarlönerna i kommunen, liksom för alla andra kommunanställda. Alltså ingen prioritering av skolan, trots att man också i den artikeln sade sig sätta skolan främst.

Efter detta har skolinspektionens rapporter om en rad av skolorna i Gästrikland kommit. För flera av skolorna i Gävle redovisas allvarliga brister i undervisningen och bristande stöd till eleverna.

Det mest anmärkningsvärda är att den ansvariga nämnden, kommunens skolförvaltning och rektorer inte själva upptäckt och åtgärdat dessa brister. Allltså större brister än kommunalråden hade en aning om inom det område man själva säger prioritera mest av allt i den kommunala verksamheten.

Men i måndags föll inte satsningsmiljonerna på undervisningen. I stället var det fritidshemmen som kammade hem storkovan, 15 miljoner, följt av väg- och parkunderhåll.

Det är svårt att utse någon kommunal verksamhet där inte mer pengar kan förbättra livskvalitén för Gävleborna. Men just därför måste kommunen våga prioritera. Kommunen kan denna gång inte anklagas för att inte ha prioriterat, men allvarligt är ju att man prioriterat helt andra saker än det man inför medborgarna sagt sig vilja prioritera.

Fritidsverksamheten är givetvis inte oviktig. Den har viss anknytning till skolan, men knappast till undervisningen och den är frivillig och når därför inte alla barn. Om 15-miljonerssatsningen leder till sådant som systematisk, pedagogisk läxhjälp på fritids, så skulle detta ju indirekt göra viss nytta för att hjälpa upp Gävleelevernas kunskapsresultat, men inte tillnärmelsevis lika mycket som om de 15 miljonerna satsades direkt på den obligatoriska skolundervisningen.

Gävles socialdemokrater säger ett, men gör ett annat. Gävle ska inte nöja sig med mindre än att ha bästa möjliga rykte som skolstad.

David Nyström, GD

Mer läsning

Annons