Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Väcker känslor

Saab är lika typiskt svenskt som Ikea, köttbullar, midsommarstången och Björn Borg. Många minns Carlsson på taket som vann sina segrar i bland annat Monte Carlo-rallyt i en Saab. Saab väcker onekligen känslor.

Annons

Turerna kring företaget har varit många sedan det i december 2009 kom besked från General Motors att nedläggningen skulle påbörjas. Den svenska sportbilstillverkaren Koenigsegg dök upp som intressent men försvann igen. Till slut landade det med en affär med holländska sportbilstillverkaren Spyker. Regeringen pressades och lovade att stå för garantin till Europeiska investeringsbanken.

Men glädjen varande inte länge. Fortsatta ekonomiska problem, prat om en ny investerare i form av ryssen Antonov. Saab sladdar närmare och närmare diket.

Under våren och sommaren har det kommit rapporter om att underleverantörer inte fått sina pengar från Saab. Igår tröttnade en av de underleverantörer som förgäves väntat på betalning. Swepart har begärt Saab Automobile Tools i konkurs. Konkursansökan drogs senare tillbaka, Saab och Swepart meddelade att de kommit överens om en betalningsplan.

Under hela Saabs svanesång har det kommit politiska krav om ekonomiskt stöd till Saab. Socialdemokraternas förra partiledare Mona Sahlin undslapp sig i en intervju för något år sedan till och med att hon inte uteslöt statligt ägande.

Utan tvekan kommer det att dyka upp liknande krav nu. Känslorna svallar, Saab måste räddas. Men hur ska staten kunna fixa det som företagen inte gjort?

Den internationella bilmarknaden lider av svåra strukturproblem. För få köpare, för många bilar. Där har Saab, trots ett grundmurat kvalitetsrykte och ett starkt varumärke, inte lyckats alls.

Ingen konkurs än. Men det är bra nära.

Karin Bergkvist

Mer läsning

Annons