Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Övergivna

Annons

en gamla hederliga tidsåldern har successivt glidit över i dataåldern och lämnat många åldersgrupper kvar på den bräckliga bron däremellan. Databuden går som streck förbi dem och de har ingen att tala med. För den äldsta åldersgruppen blir det lindrigt sagt förvirrande och ibland skrämmande.

Gävle kommuns autogirosystem fungerade inte i juni. Det betydde bland annat att omkring 1 000 personer fått reda på att de inte skött sina inbetalningar. De här breven är ju så välformulerade att de försumliga direkt hotas med inkasso!

Många äldre från den hederliga tidsåldern har alltid betalat varje räkning i tid och skulle något misstag ha begåtts någon gång under årens lopp har de gått och förklarat för någon levande person vad som skett. Inkasso är för dem totalt osannolikt, sådant som bara drabbar slarviga och oansvariga och så vill de inte vara.

Gävle kommuns påminnelser, inkassohot, upprörde alltså flera äldre. En kvinna på 89 år hade aldrig fått en betalningspåminnelse i hela sitt liv och en man på 85 blev helt förstörd. Säkert var reaktionerna likartade på flera håll.

Riktigt gamla orkar inte med sinnesrörelser på samma sätt som yngre. För yngre människor låter det förstås osannolikt eller som någonting man inte behöver bry sig om men alla måste ta hänsyn till det. När det inte längre finns levande personer att prata med utan alla bara hänvisas till ”datorn” så kan följderna bli obehagliga.

Jag vet genom många samtal att en del gamla människor är så känsliga för det här att göra rätt för sig att de till och med tycker att det är genant att begära hyresbidrag. Att de skulle misstänkas för att inte ha betalat en räkning blir kraftigt upprörande, helt enkelt en tung börda.

Gävle kommun, liksom andra som använder liknande arbetsmetoder, skyller på ”datorn” och på att påminnelser, hotbrev, går ut automatiskt. Det är inte acceptabelt. Om datorerna nu är så bra varför kan man då inte bygga in ett stopp för påminnelser till de äldsta och i stället sätta någon vid en telefon med uppgift att ringa dem och vänligt och artigt be dem betala om de glömt det?

Jo, det har kommunen visst råd med!