Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

På söndag ska dubbdäcken av

/

Efter den 15 april är det olagligt att köra med dubbdäck om det inte är vinterväglag.

Annons


Däckverkstäderna är inte helt positiva medan Trafikverkets säkerhetsdirektör ser få skäl till att moderna bilar ska ha de hälsovådliga däcken.
I år är det tredje året som däckbytet måste ske redan i mitten av april, mot tidigare 1 maj. För däckverkstäderna har det betytt en kortare period med däckskiften, och risken har ökat för byte till sommardäck för tidigt, anser Lars Åman som företräder branschen.
Det finns ingen exakt statistik över vinterdäcksförsäljningen, men fortfarande utgör dubbdäcken en majoritet av alla vinterdäck som säljs, säger Åman.
– Det fanns en stigande trend mot dubbfria däck, men den bröts i fjol.
Skälet antas vara två riktiga vargavintrar i rad.
Dubbdäck river upp partiklar som enligt en aktuell studie leder till 30-40 dödsfall per år enbart i Stockholm.
På nyare bilar, som har antisladdsystem, gör typen av vinterdäck nästan ingen skillnad vad avser säkerhet, påpekar Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket.
– En äldre bil med dubbar är betydligt farligare än en ny med friktionsdäck.
I nyare bilar händer det nästan inte att förare förlorar kontrollen över fordonet, säger han. Däremot kan bromssträckan bli lite längre med dubbfritt.

TT

Mer läsning

Annons