Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Pakethantering tar mer tid än väntat

GÄVLELängst in i Prix Seglets lokaler, inklämd mellan brödhyllan och charken, står Gunilla Lindqvist och lämnar ut postens paket.

Annons
Det arbetet tar mer tid än väntat.
-Tanken var att vi skulle klara det på ordinarie personal, men det gick inte. Nu är vi två som delar på en heltidstjänst, säger hon.
Att paketen hanteras så nära charken har fått en del kunder att reagera.
- Jag tycker det är lite halvt ohygieniskt. Där inne finns kött som ligger uppskuret, och eftersom det är samma personal i charken vet man inte om de kanske slarvar om det blir mycket folk här. Blir det kö står man i vägen för dem som ska handla bröd. Jag tycker inte det är så lyckat, säger Johanna Elomaa som är där för att lämna in ett paket.
Gunilla Lindqvist tycker inte att det är ett så stort problem.
-Det är inte ofta det blir kö. En gång var fjortonde dag kanske, oftast vid 4-5 tiden på eftermiddagen.

Inte ohygieniskt
Och att det skulle vara ohygieniskt håller hon inte med om.
-Nej, det är sånt som sitter i benmärgen, man tvättar sig innan, säger hon och pekar på handfatet innanför postdisken.
- Och de som står och styckar kött, det är högst sällan som de kommer ut hit, säger hon.
Att en halvtidstjänst inte räckte för att hinna med pakethanteringen innebär att den blir dyrare än väntat.
-Naturligtvis tar det mer timmar än innan. Men det är för tidigt att säga hur mycket i och med att det är ett helt nytt moment för oss. Det kan ju vara vi som är ovana, säger Björn Brattfeldt, driftscontroller på Konsum Gävleborg som äger Prix.
Emligt honom drabbas inte Konsum ekonomiskt.
-Vi får ersättning från posten som gör att vi får täckning för våra kostnader, säger han.
MAGNUS LUNDQUIST