Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Passionerade lärare är framgångsreceptet

Traditionell pedagogik och passionerade lärare som bryr sig om eleverna.

Det är framgångsreceptet som gjort Engelska skolan till Gävles största grundskola enligt skolans rektor Eric Torste.

GD fick en rundtur i byggkaoset i högstadiets nya lokaler på Brynäs dagarna innan skolstarten.

Annons

När Engelska skolan tog över byggforskningens gamla lokaler på Brynäs var planen att starta gymnasium. Så blev det inte på grund av ett för litet intresse. I stället har Engelska skolan valt att utöka sin grundskola med årskurserna 4 och 5. Med nästan tusen elever det kommande läsåret blir Engelska skolan Gävles största grundskola.

För att få plats med alla elever så har årskurserna 7-9 fått flytta till Brynäs medan de lägre årskurserna håller till i den gamla skolan på Södertull.

Redan förra året användes den nya skolan på Brynäs för niondeklassarna. Då var det omkring 120 elever i huset. Nu handlar det om 500 elever och när GD var på besök i förra veckan pågick arbetet med att göra lokalerna redo för alla nya elever.

Eric Torste, rektor för årskurserna 7–9, visar oss runt i de nya lokalerna som han är mycket nöjd med.

– Det är bra ljus och bra luft, det är viktigt för att eleverna ska kunna prestera bra, säger Eric Torste.

Mitt bland klassrummen och elevskåpen är små lärarrum insprängda där fyra eller fem lärare har sina arbetsplatser. Att lärarna har sina arbetsrum utspridda på skolan är ett medvetet val från skolledningen.

– Vi vill att lärarna ska röra sig ute bland eleverna på ett naturligt sätt, säger Eric Torste.

Att bygga bra relationer mellan elever och lärare är en viktig del av Engelska skolans koncept.

Eric Torste kommer från Kalifornien där han arbetade som polis i en grupp av poliser som var ute och besökte skolor. Han säger att han brinner för att arbeta med ungdomar och när han ska anställa nya lärare vet han vad han söker.

– När jag rekryterar så letar jag efter lärare som delar vår passion för eleverna. Jag vill inte ha lärare som bara undervisar för att få sin lön och går någon annanstans om de kan få en tusenlapp mer i månaden där. Jag söker lärare som vill vara här för att de har en passion för att få lära de här ungdomarna någonting för livet, säger Eric Torste.

Han berättar att man under hösten kommer att starta ”after school”. Det handlar om fritidsaktiviteter som till exempel att spela fotboll efter skolan. Aktiviteterna kommer att ledas av lärare som gör det som frivilligt arbete på sin lediga tid.

Enligt Eric Torste finns det flera lärare som är villiga att göra detta och han tror inte att det blir några problem att locka elever som är villiga att umgås med sina lärare även efter skolan.

– Att umgås på det här sättet är bra både för lärarna och eleverna. De får se andra sidor av varandra än de gör i klassrummet. Det blir lättare för lärarna att hjälpa eleverna när de lär känna dem som personer och det leder också till att eleverna får mer respekt för lärarna, säger Eric Torste.

Engelska skolan har ofta kritiserats för alltför hård disciplin och stränga ordningsregler. Även på den nya skolan på Brynäs kommer det att finnas stränga ordningsregler. Eleverna får till exempel inte lämna skolans område under skoltid, inte ens för att gå till strandpromenaden vid Gavleån på andra sidan gatan.

– Föräldrarna har gett oss ansvaret för deras barn under skoltid och därför vill vi att de ska stanna i skolan, säger Eric Torste.

Han tror att Engelska skolans disciplin och ”traditionella pedagogik” i kombination med passionerade lärare är de viktigaste orsakerna till skolans framgång i Gävle.

– Vi erbjuder något som väldigt många föräldrar efterfrågar, säger Eric Torste.

”Det är bra ljus och bra luft, det är viktigt för att eleverna ska kunna prestera bra.”

Eric Torste

rektor Engelska skolan

”När jag rekryterar så letar jag efter lärare som delar vår passion för eleverna.”

Eric Torste

”Föräldrarna har gett oss ansvaret för deras barn under skoltid och därför vill vi att de ska stanna i skolan.”

Eric Torste