Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pengarna tillbaka för utebliven båtresa

När båtresan som Joakim Nilsson köpt via Veolias hemsida inte existerade skyllde Veolia ifrån sig och vägrade ersätta honom.
Nu backar företaget och har gett honom pengarna tillbaka, sedan ARN sagt sitt.

Annons

Veolia, före detta Connex, har en hemsida som heter bokatag.se. Där kan man förutom att köpa tågbiljetter även köpa resepaket med anslutande tåg, bussar och båtar. Det gjorde Joakim Nilsson från Forsbacka när han skulle hem från Gotland förra sommaren. I paketet ingick båtresa, tåg till Stockholm och slutligen resa med nattåget mot Östersund. Men resan tog slut innan den startat. I hamnen i Visby fick han beskedet att han köpt biljett till en båt som inte existerade. Han vände sig till Veolia som skyllde ifrån sig. I sitt brev till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, skriver företaget att det inte var deras fel att de sålde biljetter till en resa som inte finns:

”Varje enskild operatör har skyldighet att lämna rätt uppgifter gällande tidtabeller till Samtrafiken i Sverige AB. Samtrafiken i sin tur är det bolag som tar emot gällande tidtabeller från olika operatörer och lägger in dessa data för att göra det möjligt att boka resor på olika hemsidor. Just i detta fall är det ”Destination Gotlands” uppgifter som legat till grund för den här bokningen.

För ev. ersättning kan vi i detta ärende endast hänvisa kunden till Destination Gotland och Samtrafiken i Sverige AB”.

Så kan man inte göra, konstaterar ARN i sitt utslag:

”Det ligger (...) i sakens natur att resenärerna har anledning att förlita sig på att rätt uppgifter finns på hemsidan om avrese– och ankomsttider för de resor som kan bokas där.

Det är ostridigt i ärendet att resenärerna har bokat en transport som inte existerade i verkligheten.

Att resan trots detta varit bokningsbar utgör ett fel i den avtalade tjänsten. Resenärerna är därför berättigade till skadestånd för de merkostnader de drabbats av till följd av felet”, slår ARN fast.

Ett besked som Veolia accepterar.

– Jag har gjort en utbetalning till Joakim Nilsson på 2200 kronor, vilket var det belopp ARN rekommenderade.

Magnus Lundquist