Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Per Egland

Lär man sig att skriva självklara poplåtar när man studerar klassisk komposition i Italien? Uppenbarligen. Per Egland har skaffat sig fler högskolepoäng än en professor i kärnfysik. Han har gjort filmmusiken till ”Farsan” och skriver regelbundet klassiska stycken åt symfoniorkestrar. Den musikteoretiska kunskapen märks också i solodebuten. Harmonierna gör oväntade krumbukter hit och dit. Samspelet mellan instrumenten är minutiöst uttänkt. Inte en ton ska låta fel. Melodierna slingrar sig lekfullt runt om varandra utan att krocka. Samtidigt är ”Slut dina ögon och dröm om Egland” en riktigt fin svensk popskiva, med melodier och texter som trots sina sinnrika konstruktioner sätter sig direkt. Kanske är det bara en fördel att vara teoretiskt överkvalificerad som låtskrivare. Ungefär som om Gauguin hade målat en streckgubbe: den hade varit tydlig, men överlägset snyggare än alla andras.

OLLE SJÖGREN