Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Pisa-resultaten – från snack till verkstad

Förra veckan kunde vi läsa i senaste TIMMS-rapporten att elever i årskurserna 4 och 8 börjar prestera bättre i både matematik och naturvetenskap och i tisdagens Pisa-rapport förbättras resultatet även för årskurs 9 i båda ämnena. Glädjande men inte helt oväntat, skriver Tomas Hartikainen och Sara Jons.

Det är många insatser som görs i skolan, allt ifrån stora nationella satsningar som mattelyftet till fantastiska prestationer på lärarnivå. Frågor som likvärdighet, klassrumsklimat samt stimulans och relevans i undervisningen vet vi påverkar elevernas prestationer, därför har det varit viktiga frågor på agendan.

Gävle kommun har tillsammans med Ljungbergsfonden initierat ett antal konkreta insatser inom området matematik och naturvetenskap för att förbättra resultaten:

1) För att identifiera viktiga utvecklingsområden genomfördes en förstudie för cirka ett år sedan, där progressionen i hela utbildningskedjan, från förskola till gymnasieskola har belysts. Under förstudien intervjuades elever, lärare och rektorer för att urskilja vilka behov som finns för att göra undervisningen inom naturvetenskap och teknik mer relevant och intressant för dagens ungdomar. Kartläggningen har utmynnat i en plan för utvecklingsinsatser som syftar till att öka elevernas intresse för naturvetenskap och teknik, höja kvaliteten i undervisningen och bidra till ökad måluppfyllelse.

2) NTA-satsning på bred front som pågått under flera år, från förskola och upp genom grundskolan med syfte att träna utforskande arbetssätt inom naturvetenskap och teknik.

3) Skolprojekt via Teknikerjakten som till exempel olika former av programmering, matteprojekt, 3D-klassrum etcetera

4) Olika kompetensutvecklingsinsatser för lärare pågår kontinuerligt, både i föreläsningsform och som kollegialt lärande.

5) Digitaliseringen med nya läromedel och varierat lärande skapar ytterligare möjlighet för eleverna att både ta till sig kunskap och visa sin kunskap på olika sätt. Det ger, rätt använt, goda förutsättningar för att möta olika behov hos alla elever.

Skolans uppdrag är att skapa förutsättningar för elever att lära och prestera i skolan så att de förbereds för deltagande i samhällslivet och skapar möjligheter till fördjupande studier.

Med insatserna som görs i ordinarie verksamhet tillsammans med de extrasatsningar som Ljungbergsfondens investeringsmedel ger möjlighet till är vi övertygade om att vi skapar förutsättningar för eleverna att nå ännu bättre resultat.

Tomas Hartikainen

förvaltningschef Utbildning Gävle

Sara Jons

vd Ljungbergsfonden

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel