Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Populära fyrhjulingar roliga men riktigt riskabla

Att köra fyrhjuling på fel sätt och vid fel tillfälle är livsfarligt. Vi har tipsen som minskar riskerna dramatiskt.

Annons

TRAFIK

Varje år omkommer flera personer när de kör fyrhjuling, eller ATV som fordonet också kallas.

Mellan 1992 och 2007 dog 39 personer i Sverige. Även om siffran är låg jämfört med hur många som dör i trafiken totalt, så är den hög om man jämför med antalet fyrhjulingar som finns i trafik.

Statistiken talar dessutom sitt mycket tydliga språk: De som dör är medelålders män som druckit mycket alkohol och som kör sin fyrhjuling på fredags- eller lördagskvällar.

– En fyrhjuling är ett väldigt bra fordon om det används rätt, men det kan vara farligt om man gör fel. Fordonet är väldigt instabilt, och kör man ner i en grop, utför en slänt eller svänger för kraftigt på en vanlig väg är risken att man välter stor, säger Per-Olof Bylund.

Han är forskare vid Akut- och katastrofmedicinskt centrum på Norrlands universitetssjukhus i Umeå, och har studerat ATV-olyckor.

– Nästan samtliga olyckor är singelolyckor. Det man skadas eller dör av är oftast att man välter och får fyrhjulingen över sig. Det leder antingen till skador på bröstkorgen, lungor och hjärta eller så kvävs man till döds, säger Per-Olof Bylund.

I de ATV-olyckor som enbart leder till skador är det betydligt fler ungdomar som skadas. Över 40 procent är yngre än 15 år.

Varför det är så att ungdomar bara skadas medan de medelålders männen dör vet inte forskarna.

– Vi kan bara spekulera, men det är troligt att alkoholen spelar in. En ung, nykter förare hinner kanske reagera och hoppa av om fordonet är på väg att välta medan en medelålders man med rätt mycket alkohol i kroppen inte hinner reagera, säger Per-Olof Bylund.

– En annan orsak kan vara att de yngre förrna kör lättare modeller, säger han.