Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Praktfullt men dramatiken saknas

Att dela säng med kungen är ingen privatsak, konstaterar en man i familjen Boleyn när familjen lägger upp strategin för att få del av kungens makt. När kungen ska komma på besök till familjens gods presenterar man dottern Anne för honom med förhoppningen att hon ska få möjlighet att ge kungen en son. Anne lyckas inte ta sin chans utan det är Mary som senare blir beordrad att lägga sig i kungens säng. De båda systrarna hamnar båda i intrigens centrum och en av dem blir halshuggen.

Maktintriger, sex och praktfulla kläder är verkligen vinnande ingredienser för en film, men ändå så känner man knappast av någon vidare passion. Man kan bara jämföra med Shekar Kapurs film ”Elizabeth I” med Cate Blanchett som drottningen och hennes hemliga romans med Joseph Fiennes. Där slog det gnistor både i sängen och i maktens korridorer.

Henry VIII måste ha en son och hans drottning kunde inte få någon. Älskarinnor var godkända och fick ofta gods och guld, så flickornas familjer var beredda att sälja sina döttrar för att komma nära hovet.

Nathalie Portman spelar den intrigerande Anne som satsar på verklig makt och Scarlett Johansson spelar hennes vekare syster som vill leva i lugn och ro. Kristin Scott Thomas spelar flickornas mamma, en feminist på 1500-talet minsann.

Var tid har sin historiska verklighet så det är inte mycket att anmärka på, men att filmen inte bjuder på tillräckligt med passion och intriger är värre. Här finns bara de praktfulla kläderna, spring i slottskorridorer och lite hopp i säng.