Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Priset för billiga biljetter

Vi är många som flugit Ryan Air som förser den resesugna med billiga biljetter. För vad gör det väl om man får betala extra för fikat eller om flygplanet invändigt snarare påminner om en lågprisbuss. Det är inte alla förunnat att ha råd att resa och för många har konkurrensen på flygmarknaden möjliggjort roliga resor som annars inte skulle bli av.

Men självklart är det så att när det går att åka till London för några hundringar måste pengarna hämtas någon annanstans, för någon välgörenhet idkar inga flygbolag. Så länge besparingen sker i form av minskad bekvämlighet må det vara okej, det är ju upp till oss kunder att avgöra vad som är viktigast: kass service eller billiga biljetter.

Problemet med Ryanair är dock att det inte bara är den bristande servicen och diverse tilläggskostnader som gör att bolaget kan kapa kostnader. De anställda pressas hårt och piloternas försök att organisera sig fackligt har motarbetats. Det har gått så långt att piloterna av fruktan för repressalier från ledningen har valt att organisera sig i ett hemligt nätverk, RPG.

Anställda vittnar om omänsklig stress och en intern skrämselkultur. Om piloter som flyger sjuka och om utarbetad kabinpersonal som inte har några kollektivavtal. Det är de som får betala priset för att vi ska flyga billigt.

Och om allt detta inte skulle avskräcka från att välja Ryanair kan man ju påminna om vd:n Michael O`Learys uppmaning till flygvärdinnorna att banta så att de kanske, kanske kan få äran att vara med i bolagets årliga nakenkalender. Eller om det faktum att bolaget är sämst i resebranschen på att följa allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Förra året fälldes bolaget i 24 fall och har låtit bli att betala i hälften av dem.

I torsdags var Ryanairs vd Michael O`Leary i Stockholm för att skryta om nya flyglinjer och för att gå till attack mot alla, som han anser, orättfärdiga angrepp på bolaget som gjort i Sverige. Han svor och härjade som vanligt och gruffade över svensk, ”obegriplig”, lagstiftning och gnällde över att det inte går att stämma tidningar som skriver negativa saker om hans företag.

Det är vi kunder som avgör vilken typ av företag vi vill använda oss av, det står var och en fritt. Däremot finns det väl all anledning för de åtta svenska kommuner som betalar Ryanair pengar för att bolaget ska använda deras flygplatser att fundera över vilken typ av företag de stöttar.