Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Prislapp: 1,9 miljoner kronor

Gävle marinfestival beräknas kosta kommunen 1,9 miljoner kronor.

Men för att den kalkylen ska gå ihop krävs intäkter på en miljon.

– Vi räknar med 30 000 besökare. Om vi får soligt väder kan det bli många fler, säger Anna Östman, kommunens informationschef.

Annons

Det blir mat, musik och massor av båtar. Marinfestivalen på Alderholmen som startar om tio dagar ska inte ses som ett substitut för den uteblivna Cityfesten.

– Nej, vi har ett helt annat upplägg. Då är nog sommaryran vid Läkerol arena mer lik med tivoli och försäljare, säger Anna Östman.

Under många år har kommunen stöttat Cityfesten med ett bidrag på omkring 100 000 kronor. Nu satsar kommunen i stället på ett helt eget arrangemang.

– Festivalen ska ta oss tillbaka till Gävles storhetstid som sjöfartsstad och få besökarna att blicka ut mot havet, säger Anna Östman.

Thomas Di Leva och Tobbe Trollkarl är några av artisterna som kommer att uppträda på festivalområdets tre scener. Briggen Gerda och en rad andra fartyg ska också locka besökare till hamnen.

För att underskottet inte ska bli större än 1,9 miljoner kronor krävs intäkter på en miljon kronor. Kalkylen bygger på att festivalen får minst 30 000 besökare under de tre dagarna.

– Det kommer att vara fri entré till området, men om man vill åka en tur med någon av båtarna får man betala. Vi räknar med att få in omkring 400 000 kronor på seglingarna, resten av intäkterna ska komma från utställarna, restaurangerna och våra 34 sponsorer och samarbetspartners, säger Anna Östman.

Kommunens satsning på en egen festival kommer att betala sig, tror hon. På kort sikt stimuleras besöksnäringen när folk utifrån övernattar, shoppar och äter i Gävle och i det längre perspektivet höjer festivalen kommunens attraktionskraft.

– Vi ser det som en marknadsföringsaktivitet, för oss handlar det om att bygga varumärket Gävle och få folk att upptäcka och förälska sig i staden. Alla som får en positiv bild kan åka hit igen, säger Anna Östman.

I Halmstad arrangerar kommunen en liknande festival för femte gången. Där lockar arrangemanget omkring 100 000 besökare.

– Det visar att intresset för den här typen av festivaler är stort. Men vi siktar lite lägre eftersom det är vårt första år, om det blir fler festivaler här i Gävle framöver är en politisk fråga, säger Anna Östman.

”Festivalen ska ta oss tillbaka till Gävles storhetstid som sjöfartsstad och få besökarna att blicka ut mot havet.”

Anna Östman