Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Privatvård får kvalitetsavdrag

GÄVLEDe två privatdrivna hälsocentralerna i Gävle har fått ett ekonomiskt avdrag på sammanlagt 610 000 kronor för bristande kvalitet under fjolåret. Bland annat har bemötande och tillgänglighet inte motsvarat de krav landstinget ställt.

Annons
Brynäs och Gävle hälsocentraler drivs sedan år 2000 av Svensk hälsovård AB och enligt det avtal man har med landstinget ska en kvalitetsavstämning göras efter varje verksamhetsår. Till grund för avstämningen ligger resultatet av befolkningsenkäter och mätningar som hälso- och sjukvårdsnämnden i Gävle låter göra. För de landstingsdrivna hälsocentralerna sker en liknande uppföljning.
Om hälsocentralerna inte sköter sina åligganden fullt ut är det meningen att de ska "straffas" ekonomiskt för det.

"Bristande tillgänglighet"
För 2001 tappade Brynäs hälsocentral 325 000 kronor och Gävle hälsocentral 285 000 kronor på detta sätt. Det är dubbelt så mycket som året före. De landstingsdrivna hälsocentralerna i Gävle gick tillsammans miste om 750 000 kronor. Det är ungefär lika mycket som år 2000.
Avdraget beror delvis på bristande telefontillgänglighet. Det har varit svårt att komma fram på telefon till hälsocentralerna.
- Vi är medvetna om det här problemet. Nu har vi köpt in en talsvarsdator och hoppas att det ska leda till en förbättring, säger Kristina Åresund, verksamhetschef vid Brynäs hälsocentral.
Med talsvarsdatorn slipper de som ringer stå i samma kö. De kan själva knappa sig fram till den tjänst de söker.
Att kvalitetsavdraget ökade så kraftigt för de privatdrivna hälsocentralerna beror i första hand på att de i befolkningsenkäterna fått sänkt betyg för bemötandet. Patienterna var inte lika nöjda som tidigare.

Förvånad chef
Kristina Åresund är förvånad över utfallet. Att bemötandet skulle ha blivit sämre har hon svårt att tro. I en stor patientenkät som Svensk hälsovård gjort får Brynäs hälsocentral tvärtom mycket gott betyg av patienterna.
- Vi jobbar hela tiden aktivt med att förbättra kvaliteten och går systematiskt igenom verksamheten, säger Kristina Åresund.
De privatdrivna hälsocentralerna har rykte om sig att vara mycket patientvänliga. Enligt Sten Skelander, ekonom vid hälso- och sjukvårdsnämndens kansli i Gävle, finns inget som tyder på att den bilden skulle ha förändrats. Det sänkta betyget i befolkningsenkäten ska man inte tillmäta så stor betydelse, anser han. Underlaget är litet och slumpen får stor inverkan på resultatet.
- Det går inte att dra slutsatsen att kvaliteten vid hälsocentralerna blivit sämre, säger han.
Att enkätutslaget ändå får så stort ekonomiskt genomslag beror på avtalskonstruktionen, menar Sten Skelander. Någon förändring av den är inte aktuell. Avtalet mellan landstinget och Svensk hälsovård gäller till och med 2003 med möjlighet till ett års förlängning.

BJÖRN HANÉRUS