Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Rådgivningen nedringd - stor oro för svininfluensa

Allmänna frågor om svininfluensan skapar långa telefontider hos sjukvårdsrådgivningen.

– Vi får väldigt många samtal från dem som inte tillhör riskgruppen och som inte är aktuella för provtagning. Det tar tyvärr tid från dem som är sjuka och behöver hjälp, säger Madelaine Thelin, tillförordnad verksamhetschef.

Annons

En timme kan man få vänta på att få prata med någon på sjukvårdsrådgivningen från det man slagit telefonnumret 1177.

– Det är hård belastning. Det finns ingen mätning av hur långa väntetiderna är, men det är samtal som väntar hela tiden. Vi har sommarbemanning just nu så det är klart extra mycket att göra för dem som jobbar, säger Madelaine Thelin, som annars är vårdenhetschef på akutmottagningen.

Sjukvårdsrådningens växel i Gävleborg är sedan tidigare sammankopplad med den i Uppsala län för att minska köerna. Nu hjälper inte det.

Madelaine Thelin vill inte avråda dem som är genuint oroliga för sin hälsa att ringa sjukvårdsrådgivningen om de har frågor som de inte har kunnat få svar på om influensan, men det är inte 1177 man ska ringa i första hand om man bara har allmänna funderingar. Hon säger att det numera finns väldigt mycket information tillgänglig och att många av dem som ringer också är välinformerade.

– Väldigt ofta vill de bara ha bekräftelse på det de redan vet. Jag vill att de ska lita på den information de har fått från till exempel Smittskyddsinstitutet eller Socialstyrelsen, den är bra.

Andra sajter med information på nätet är krisinformation.se, lg.se eller ud.se, om det gäller reserekommendationer.

– Man kan också ringa 020-2020 00, en speciell telefonupplysning om svininfluensan som har startats gemensamt av ansvariga myndigheter, säger Madelaine Thelin.