Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Rätt till undervisning

Annons

De folkpartistiska ministrarna Jan Björklund och Nyamko Sabuni skriver på DN.Debatt att nu är det slut med befrielse från skolans sexundervisning. Det är liberalt - barnens rätt måste gå före familjers religion och speciella konservativa värderingar.

Alla elever i skolan, även invandrarflickor, har rätt till simundervisning, att delta i idrottslektioner och att tillgodogöra sig sex- och samlevnadsundervisningen. Så står det tydligt i den nya skollagen som går ut på remiss i sommar. I Sverige har alla barn rätt till de kunskaper som grundskolan ska ge oavsett om föräldrarna gillar det eller ej.

Föräldrar ska i dagens Sverige kunna skicka sina barn till skolan förvissade om att barnen inte blir ensidigt påverkade av den ena eller andra åskådningen. Vi vet dock att alltför många ungdomar, skriver Björklund och Sabuni, får sin frihet och skolgång beskurna av hedersrelaterade orsaker. Det handlar framför allt om flickor som växer upp i familjer med starka så kallade hederstraditioner. I de här grupperna betraktas kvinnans frihet ofta som ett hot mot familjen. Flickornas vilja är underordnad det som kan anses vara familjens bästa, nämligen männens, gruppens, ”heder” som baseras på flickornas sexuella beteende. För att kontrollera döttrarna vill vissa föräldrar att flickorna inte deltar i vissa inslag i skolan, till exempel undervisningen i idrott, simning eller sex och samlevnad. De får kanske inte följa med på klassresor och klassfester.

Flickors liv kan vara hårt kontrollerade och överträdelser av familjens regler kan leda till sanktioner i form av hårdare restriktioner, hot och i värsta fall våld och mord. Något oväntat uppger vid undersökningar också pojkar att de inte får delta i vissa ämnen.

Problemet med omfattande befrielse från annars obligatorisk skolundervisning belyser tydligt konflikten mellan å ena sidan föräldrars rätt att ta ansvaret för sina barns uppfostran och å andra sidan barnens rätt till en allsidig skolundervisning, betonar Jan Björklund och Nyamko Sabuni. Men, slår de omdömesgillt fast, ”vi menar att samhället i sådana konflikter i första hand måste se till barnens rätt. Det finns ett skäl till att grundskolan är obligatorisk. Vi anser i Sverige att alla barn och ungdomar har rätt till de kunskaper som grundskolan ska ge, oavsett om föräldrarnas gillar det eller ej”.

Barn har rätt till frihet i alla avseenden och skolan ska ge en grund för den friheten. Barn måste få veta att det utanför deras egen krets finns idéer och tankegångar de kan ansluta sig till för att bedöma sina egna möjligheter.

Inlåsningar av det slag som liberalerna Björklund och Sabuni nu bekämpar är inte acceptabla.