Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Redo att rädda liv till sjöss

Förra sommaren fick de bland annat transportera en man från Limön som skurit upp foten. De var också med och letade en försvunnen kvinna. Vad som kommer att hända den här sommaren vet besättning på sjöräddningsbåten Greta Dybeck naturligtvis ingenting om men att det blir en hel del bogseringsuppdrag är ganska säkert.

Annons


Magnus Östlund är skeppare ombord på Greta Dybeck den här dagen. Sakta men säkert backar han ut från kajen längst ut i Fliskärs hamn där Sjöräddningssällskapets båtar har en alldeles egen brygga.

Magnus har många års sjövana och har utbildning som skeppare, klass 8. Han gick med i Sjöräddningssällskapet för två år sedan. Till vardags är han brandman så han har kunskaper både inom sjöliv och räddning. Med sig i turlaget har han tre räddningsmän. Ullrica Alderback gick med förra våren. Hon har tidigare varit marinlotta men är säljare till yrket. Den här dagen är hon navigatör. Gabriela Brink, är brandman på Korsnäs och gick med i slutet av förra sommaren. Hon har minimalt med sjövana till skillnad från Olle Hildingson, pensionerad journalist med sjön som sitt andra hem.

Alla aktiva medlemmar har olika bakgrunder och några egentliga förkunskaper krävs inte.

Den som vill bli räddningsman ska ha fyllt 18 år, kunna simma 200 meter i överlevnadsdräkt och kunna ta sig upp på båten på egen hand. Efter att ha gått som elev i tre månader genomgår eleven en introduktionsdag. Därefter ska eleven godkännas av uppsyningsmannen. Räddningsmännen förbinder sig att öva minst en gång i månaden och så länge det är isfritt har alla jour i olika omgångar. Än så länge är tillströmningen av nya elever god och redan finns ett 50-tal men att få ihop ett jourschema kan ändå vara knepigt eftersom de flesta jobbar dagtid.

– Vissa får lämna jobbet om det kommer ett larm, andra har egen firma och kan styra sin tid. Det finns också de som bor i husvagn här i Fliskär under jourveckan, berättar Ullrica.

Sjöräddningssällskapet har två båtar som ska bemannas. Dels Greta Dybeck som ska ha minst tre räddningsmän och max fyra. På den mindre båten, Thomas Stenberg, ska det vara minst två och som mest tre.

Under hela vintern har räddningsmännen övat sjukvård en dag i veckan men nu när båtarna ligger i vattnet övar de bogsering, man över bord, att leta i mönster och att köra båten. Ibland har de också övningar ihop med kustbevakningen, sjöfartsverket och räddningstjänsten. Det händer också att Norrlandsflyget är med på övningarna. Allt ska sitta i ryggmärgen den dagen de får ett larm och liv och egendom ska räddas.

Magnus ger gas. Greta Dybeck har vattenjet och vattnet bubblar upp som en gigantisk bubbelpool bakom henne.

– Den här damen gör en del svall. Vi tar det lugnt ut så ingen blir grinig, säger Olle.

Solen strålar och det är i det närmaste vindstilla. Stämningen ombord är gemytlig. En perfekt dag för en tur på havet. Sådana här dagar händer det sällan olyckor. Värre är det när vågorna går höga och sikten är begränsad.

– Semestrarna har inte börjat än, konstaterar besättningen.

Det är visserligen en och annan fritidsbåt ute på fjärden men inte alls så många som under högsommaren.

Ombord har de sjukvårdsväska med defibrillator redo i fören. I kabinen finns både en hård och en mjuk bår och fem skadade kan transporteras liggande.

– Men det gungar rätt bra här inne så blir någon åksjuk får de sitta på våra platser, berättar Ullrica som visar runt.

I kabinen finns också olika flytdräkter som klarar mellan en och sex timmar i vattnet. Blir det skarp läge klär besättningen på sig dräkterna. Ullrica visar också en fiffig anordning i aktern på Greta Dybeck. Lemmen kan fällas ner så skadade kan dras upp med båtshakar på en hylla innan de forslas ombord. Men mest handlar uppdragen om så kallade medlemsservice. Den som är medlem får gratis bogsering om motorn går sönder. De får också gratis transport av bensin om tanken skulle bli tom ute till sjöss. Den som inte är medlem får betala för hjälpen. Det är också medlemsavgifter, betalda serviceuppdrag, donationer och gåvor som finansierar hela verksamheten. Det som Sjöräddningssällskapet behöver nu är en svävare för att kunna ha jour vintertid. Den som bidrar med rätt summa, ungefär 700 000 kronor, får döpa båten som tack för hjälpen.

Magnus visar vad båten går för och vänder henne nästan på en femöring.

– För två veckor sedan var vi halvvägs till Finland för att bärga en luftballong från ett amerikanskt lyxfartyg. Första resan tog tio timmar men vi hade fått fel position. Andra resan hittade vi ballongen och försökte dra den med oss men det gick inte. Den var för tung så bogserbåten Järven fick gå ut med en kran och bärga den. Nu ligger ballongen i Fredriksskans. Ballongen var tydligen värd sexsiffrigt belopp, berättar Magnus medan han saktar in så att en fritidsbåt kan passera utan allt för mycket gung.

Greta Dybeck är tillbaka i hemmahamnen. Ullrica och Gabriela förtöjer. Ullrica gör en prydlig liten kringla av sin tamp.

– Har man varit marinlotta så har man.

På kajen står Peter Widmark och väntar på att gå på sitt skift.

– Ju färre utryckningar desto bättre, säger han.

Men om nu olyckan skulle vara framme så är Sjöräddningssällskapet med Greta Dybeck och Thomas Stenberg redo att rycka ut.

” Den här damen gör en del svall. Vi tar det lugnt ut så ingen blir grinig”

”Ju färre utryckningar desto bättre”