Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Regelbrott, jättekostnader och närmast utbränd personal – en "bra" sommar för ambulansen enligt Region Gävleborg

Så har Region Gävleborg gått ut och kommenterat sommaren på ambulansen. Än en gång är det så att man undrar om det är det här länet ledningen talar om, eller kanske om något som ligger i landet Narnia.
För enligt chefen ska det ha gått ”bra” i sommar. Måluppfyllnaden var ”på ungefär samma nivå” som tidigare (det är fluffspråk för ”sämre”).

Är problemen lösta nu? Är det riksbekanta kaoset som lett till att runt 40 personer sagt upp sig i protest på något som helst sätt dämpat?

Nej, det fortsätter. Vad som hänt är att man haft turen att inga allvarliga olyckor skedde vid de många tillfällen i sommar som det var helt tomt på ambulanser. En slump.

Anställda berättar samstämmigt om den värsta sommar de varit med om och ett större kaos än någonsin. Vissa har tvingats sjukskriva sig för att inte kollapsa av arbetet.

Än värre är diverse regelbrott som Vårdförbundet hört berättas om. Som att det upprepade gånger ska ha lagts fler än en skadad i samma ambulans, eftersom ingen annan bil funnits. Det är absolut förbjudet.

Till hösten ska sommarens kraftiga neddragning på bilar mer eller mindre fortsätta. Det var den lägsta ambulansberedskapen i mannaminne.

Ledningen kastar fram lösa förhoppningar om att det ska bli bättre sen, oklart när, oklart hur. Det enda tydliga verkar vara att internutbildningar ställs in på obestämd framtid. De anses inte vara ”nödvändiga”.

Läs mer: Personalkrisen fortsätter: Ambulanser kommer att ställas även under hösten

I många år har de utgjort grundkravet för att arbeta som den ansvariga sjuksköterskan i en ambulans. Minst en sådan måste jobba i varje bil.

Kraven för dessa sjuksköterskor är: alla utbildningar avklarade, flerårig erfarenhet och extremt god lokalkännedom. Vad gör man vid punktering eller om utrustningen fallerar? Var finns nyckel till vägbommen? Utan utbildningen om trafikolyckor vet man inte hur en situation med flera skadade ska hanteras.

All inhyrd eller ny personal har ett gemensamt: De uppfyller inte dessa krav. Hyrpersonal kan vara erfaren och utbildad, men saknar lokalkännedomen. Av det 40-tal som slutade, däremot, var nästan alla helt kvalificerade.

Personal utan hela kompetensen tillåts inte köra en bil med patient i. De får bara köra ambulansen tom. Den regeln har funnits i väldigt många år.

De senaste månaderna har därför den fullt behöriga personalen ytterst sällan vårdat patienter. De tvingas nu alltid köra.

Nyanställda brukar gå utbildningar under de första åren för att sedan kvalificera sig. Det finns idag flera som bara har en utbildning kvar. Men de får nu inte gå den. Påfyllnaden av kvalificerade kommer att bli noll.

Ska regionen plötsligt ta bort regeln om kvalificerad personal? Eller ha kvar den, men bryta mot sina egna regler?

I ledningens uttalande är det helt tyst om en sak: kostnader. Hela syftet med de stora förändringarna var ju ett sparkrav på 4,5 miljoner genom mindre övertid. I stället blev det en fördyring. Hur stor får ingen veta.

Många på ambulansen slår nu i taket för tillåten övertid per år. Det sägs att en del redan fått jobba så mycket, att regionen kan fällas för avtalsbrott. Ännu har året över fem månader kvar.

Och hyrsjuksköterskorna är ännu dyrare. De ska finnas kvar i höst.

Ska man kalla det ”bra”? Eller ska man kalla det misslyckat? Och ska man kalla det tryggt för medborgarna eller högst sårbart?

Läs mer: Regionen målar ambulansvården i rosenskimmer

Läs mer: Ambulanskaoset är den inkompetenta regionens största fiasko