Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Regn och krasch slog hål på Tierps EM-fest


Tierp Internationals blev inte den fartfest alla närvarande hoppats på, regn tvingade arrangören att avblåsa tävlingen på eftermiddagen.


Mikael Larssons krasch i den första elimineringsrundan i klassen Top Methanol Funny Car hade dessförinnan också lagt sordin på stämningen.

Annons

Trots att prognoserna såg tämligen goda ut drabbades alltså även finaldagen av regn. Skurarna avlöste varandra och när ett veritabelt skyfall tog vid på eftermiddagen fann arrangören det för att gott att avbryta vid 16-tiden. Dragracing i kombination med vått underlag är dessvärre en omöjlig ekvation.

Uppskattningsvis runt 5000 personer satt på läktarna när finalpasset tog sin början tidig förmiddag. Elimineringarna började bland annat med Super Street Bike, där Anders Blanck från Gävle vann sitt heat mot Emil Östlund, Söderhamn. Även bilklassen Pro Modified hann köra en runda innan det – efter invigning och nationalsång – var dags för kungaklassen Top Fuel Dragster.

Här kunde finskan Anita Mäkelä vinna sitt möte mot Björn Mårtensson, men strax efter målgång slog eldklot ut bakom bilen och frågan är om Anita skulle kunna ha fullföljt resten av tävlingen även om den inte blåsts av.

Kvaltvåan Jari Halinen slogs överraskande ut av det blågula hoppet Mikael Kågered – som körde på finfina 4,009 sekunder (Anita Mäkeläs tid var 3,923). Även EM-ledande Stig Neergaard, Danmark, fick överraskande stryka på foten mot maltesen Micallef Duncan efter att ha spunnit loss och touchat betongmuren.

I Top Methanol Funny Car ställdes Mikael Larsson från Gävle mot kvaltvåan – EM-ledande – Leif Andréasson från Solna i den första omgången. Det var här som olyckan inträffade.

Larsson, i den vänstra banan, gjorde en bättre start än Andréasson, men driftade efter 75-talet meter åt höger. Precis i det ögonblick som Andréasson var på väg att passera så kolliderade bilarna, varvid den sistnämnde voltade och Larsson kraschade i muren. Det hela såg otäckt ut.

Ambulans och räddningspersonal var snabbt på plats och tog hand om Micke Larsson. Leif Andréasson kunde själv ta sig ur sin kvaddade bil och återvända, till synes helt oskadd, till depån.

– Jag mår bra. Vi har extremt hög säkerhet i bilarna, kommenterade Leif strax efteråt till Uppsala Nya Tidnings reporter.

Mikael Larsson lyftes med största försiktighet ut ur sin bil och fördes därefter med ambulanshelikopter till Uppsala Akademiska sjukhus, enligt uppgift vid medvetande. När detta skrevs på söndagskvällen fanns inga uppgifter om hans hälsotillstånd att tillgå.

Efter det att banan rensats från trasiga karossdelar fortsatte tävlingen med Pro Stock samt Top Doorslammer. I den sistnämnda klassen hade Victor Jansson från Sandviken vunnit den första omgången sent på lördagskvällen, men slog nu ut av skåningen Jonas Malmqvist.

Därefter tilltog regnandet och arrangerande Club Motorpark Tierp tog beslutet att ställa in.