Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Revolution för bensinmotorn

Bensinmotorn är död, säger de flesta. Inte alls, den har en enorm utvecklingspotential, menar Urban Carlsson, vd för Ängelholmsföretaget Cargine. Ett företag som räknar med att kunna bygga en bensinmotor som är minst lika snål som dagens dieslar.

Cargine har tagit fram en teknik för lufttrycksstyrda ventiler, eller fria ventiler som man säger på företaget. Tekniken revolutionerar i ett slag den vanliga ottomotorn, den klassiska bensinmotorn som nu också används till etanol och fordonsgas.

– Det roliga är att skillnaden i verkningsgrad mellan etanol och bensin minskar. Så framtiden för etanolmotorn ljusnar samtidigt, säger Urban Carlson.

Enligt Cargine är en realistisk minskning av bensinförbrukningen i en fyrcylindrig tvålitersmotor 20 procent och i en femliters V8 är den 30 procent om man använder sig av lufttrycksstyrda ventiler. Tekniken gör det nämligen möjligt att enbart använda de cylindrar som för tillfället behövs och att optimera förbränningen till aktuell belastning.

– Då har vi ändå inte utnyttjat teknikens fulla potential, tillägger Urban.

I dag finns flera olika avancerade system för att styra ventilerna i en motor. BMW:s Valvetronic är ett exempel, men den påverkar alla ventiler som styrs av samma kamaxel lika mycket och ventilerna går inte att påverka lika mycket som i Cargines lösning. Där sitter nämligen varje enskild ventil i en modul med små styrventiler som styr den större ventilen med hjälp av tryckluft. Det går även att ändra ventilinställningarna mellan varje enskild förbränningscykel.

Cargine räknar med en kostnadsökning på 2 000 kronor för en fyrcylindrig bensinmotor och det betyder att vi har en billigare och lättare motor än motsvarande diesel. Även reparation och underhåll blir billigt.

– Om man skulle behöva byta en ventilstyrningsmodul är det inte nämnvärt mer komplicerat än att byta ett tändstift, förklarar Urban.

När jag frågar Urban om framtiden så ler han förklarligt nog. Talar vi om etanol så är naturligtvis Saab en tänkbar kund och den ekvationen blir ännu mer sannolik då Christian von Koenigsegg sitter i styrelsen för det lilla Ängelholmsbaserade företaget.

– Vi har en del utrustning ute för prov hos motortillverkare och vi har fått positiva svar så vi räknar med en serieproduktion 2012, säger Herman Jonsson som är projektledare för försäljning och marknadsföring på Cargine.