Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Riv förslaget om kilometerskatt!

Utredningen gällande införande av en kilometerskatt kommer sannolikt att presenteras i februari 2017, efter att utredarna bett om uppskov. Exakt hur stor skatt som föreslås återstår att se, men hittills har det diskuterats att lastbilstransporter ska beskattas 24 kronor för varje körd mil. Detta kommer att medföra enorma kostnadsökningar för de som är beroende av vägtransporter, skriver Eva Cooper, Företagarna.

Sveriges basindustri och livsmedelsindustri ligger långt bort från järnvägar, framför allt vad gäller skogsindustrin. Stora delar av den svenska industrin och handeln är därför helt beroende av lastbilar dit varken järnväg eller sjöfart når.

Att ytterligare beskatta branschen kommer inte bara drabba företagen, det kommer att drabba konsumenterna i form av ökade priser på varor och tjänster, och i slutändan hela samhällsekonomin. Behovet av vägtransporter kommer inte att förändras, utan enbart leda till dyrare frakter.

Förslaget om skatten baseras bland annat på att regeringen vill öka möjligheterna att styra mot mer miljövänliga transporter. Kostnadsläget för vägtransporter är idag väldigt högt i Sverige till följd av bland annat vägavgifter, drivmedelsskatt och fordonskatt. I förslaget framgår det att det inte ska ske någon skatteväxling och att skatten ska gälla alla fordon, oavsett utsläppsgrad. Om ytterligare beskattning införs ovanpå befintliga avgifter och skatter försvinner således incitamentet att investera i miljövänligare fordon.

I ett glesbefolkat land med många företagare på landsbygden kommer en avståndsbaserad skatt slå hårt mot den svenska industrin, konsumenter och arbetstillfällen i hela landet.

Regeringen måste vara noga med att motverka ett osunt konkurrensläge på marknaden, samt driva en jobbskapande politik. Förslaget måste därför rivas.

Eva Cooper

regionchef Företagarna Gävleborg

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel