Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Robusta Fiat Palio klarar tuffa vägar

En äventyrsbil behöver inte kosta en förmögenhet och man klarar sig alldeles utmärkt med tvåhjulsdrift. Efter en rejäl tur över höga bergspass och genom översvämmade floder blir Fiat Palio Adventure en lika pålitlig som trevlig reskamrat.

Annons

Plastkittade låtsasterrängbilar blir allt vanligare. Det är bra, i stället för att köpa en terrängbil som man förmodligen ändå inte behöver slår många till på en bil som ser ut att klara skog och terräng men som i allmänhet inte gör det. Fiat Palio Adventure Locker är ett mellanting. Bilen är kjolkittad precis som många av konkurrenterna men är även högre och har grövre däck än många andra. Dessutom har den en elektronisk diffspärr som gör framkomligheten riktigt bra.

Fiat Palio Adventure byggs inte i Italien utan i Argentina, ett land med mer grusväg än asfalt och med vägar som får de sämsta norrländska vägarna att framstå som salsgolv. Och Palio visar sig snart vara mer än en kjoltrimmad låtsasjeep.

Den lilla 1,8-litersmotorn, som går att köra på både bensin och etanol, ser klen ut på pappret men rätt växlad funkar den lika bra till krypkörning som i 170. Hastighetsinformationen under testkörningen i Argentina är oklar men det är lugnt för här finns inga poliser, inga andra bilar, inga människor - bara en och en annan lama.

Fjädringen fungerar utmärkt på den dåliga vägen och de grova däcken håller i rejält i kurvorna. Få av konkurrenterna klarar av sådana här vägar lika bra.

På över 4 000 meters höjd blir det lite knivigt, höger framhjul spinner och för första gången får jag trycka på knappen till den elektroniska differentialen ELD. ELD fungerar bara upp till 40 kilometer i timmen men det räcker gott och väl för att ta mig upp över bergskammen och ned på andra sidan. ELD låser differentialen så att motorns kraft inte försvinner till det hjul som har sämst grepp utan fördelas lika mellan båda drivhjulen. Det finns liknande system som bromsar det hjul som spinner med hjälp av de låsningsfria bromsarna men de fungerar inte lika bra.

När det till sist tar stopp är det bara att backa en bit och ta ny sats, tänk att en tvåhjulsdriven bil kan driva på så bra!

Inredningen är enkel och det mesta är gjort av plast – men inte av den billigaste sorten. Trots några 100 mil på usla vägar varken knirrar eller knarrar det i bilen. Invändigt känns ingenting överdrivet, det enda fabriken gjort för att tuffa till interiören är att montera lutningsmätare och kompass på instrumentpanelen. Särskilt intresserad av bilens lutning blir jag aldrig men att veta åt vilket håll man är på väg åt i öknen mitt i becksvarta natten (för att inte tala om i storstan) är desto intressantare.

Fiat Palio Adventure är en riktigt bra och robust bil för tuffa förhållanden. Tyvärr går den inte att köpa i Sverige – än. Men svenska Fiat håller på att omorganiseras och det framtida modellutbudet i Sverige är osäkert. Den lilla pickupen Fiat Strada säljer som smör i Sverige och kommer också från Argentina (den bygger på Palio). Även den finns i en Adventure-version med elektronisk diffspärr.

Annons