Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så får du bort semesterkulan

/

Tre, fyra nya kilon runt midjan efter semestern? Ingen fara. De extrakilon många drar på sig under några veckors njutning går snabbt att bli kvitt med några enkla knep.

Annons

– Vi svenskar är bra på att unna oss rejält när det väl är sommar och semester, säger dietisten Elisabeth Sneitz.
Men semesterkilon försvinner snabbt hos den som återgår till normal kost och rör på sig igen.

Distriktsläkaren och hälsobloggaren Andreas Eenfeldts råd är att rensa ut kakor, pasta och bröd ur skåpen och åka till affären och köpa ingredienser till sallader.
– Undvik socker, stärkelse, skräpmat och lättprodukter. Då minskar sötsuget kraftigt.
Första veckan kan man tappa ett par kilo, sedan brukar ett halvt kilo i veckan försvinna.

Han förespråkar riktigt smör, olivolja och gräddiga såser. Det ger en mättnadskänsla som förhindrar småätande, enligt honom.

Elisabeth Sneitz framhåller att det är bra att vara medveten om viktökningen. Utan motion och med sämre kost är det lätt hänt att ett par semesterkilon blir kvar.
– Två kilo extra varje sommar under några år blir snart 10–15 kilo.

Hennes råd är att inte hetsbanta eller sätta upp extrema mål.
– Då tröttnar man snart. Det är smartare med vardagsmotion och att hålla sig till tallriksmodellen. För att minska i vikt är det bäst att undvika energitäta livsmedel som exempelvis söta drycker, glass och godis.

Mer läsning

Annons