Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Så lättdribblade är vi som konsumenter

Det där är inte tillräckligt ljusstarkt, du som kan fota behöver ett sådant här.

Visserligen ett par tusenlappar dyrare än jag tänkt mig. Men det är klart att jag ville ha ett bra objektiv. Lika mycket som jag ville vara bra på att fota, vilket han stod där och påstod att jag var. Hur nu han skulle ha kunnat veta något om det.

Efteråt var jag nöjd med mitt köp. Jag hade ju lagt nästan tio tusen på det så det är klart att jag ville tycka att jag gjort en bra affär.

Med smicker kommer man långt inom det mesta. Försäljningssituationer är inget undantag. Blir vi och våra intressen bekräftade är vi mer benägna att öppna plånboken. Det hävdar Per Kristensson, forskare i konsumentpsykologi vid Karlstad universitet.

– Att på något sätt säga ”jag gillar dig, jag är som du” fungerar otroligt väl, säger han till Råd & Rön.

Enligt honom är bara två procent av våra inköp genomtänkta och baserade på kunskap vi skaffat oss inför köpet. Och inte ens då är vi helt rationella. Intuitionen eller magkänslan bestämmer i de flesta fall – och den är lättpåverkad, både av smicker och av andra stimuli.

Den rätt kände beslutsforskaren Dan Ariely lät en testgrupp välja mellan en webbtidningsprenumeration för 59 dollar och en kombinerad pappers- och webbtidningsprenumeration för 125 dollar. Två tredjedelar valde det billigare alternativet. Sedan lät han en grupp välja mellan de två erbjudandena och ännu ett där man enbart fick papperstidningen för 125 dollar. Denna gång valde fem sjättedelar procent kombinationserbjudandet. Genom att lägga till ett riktigt dåligt erbjudande verkade kombinationserbjudandet mycket bättre.

Att gå på magkänslan är mer eller mindre nödvändigt för att ta snabba beslut. Men det är bra att veta hur lättpåverkad man är. Tänk efter, vad berodde ditt senaste spontana köp eller merköp på?