Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så njuter du bäst av husvagnssemestern

Det drar ihop sig till den tid då en stor del av svenska folket förvandlas till nomader med boendet på släp efter bilen. Eller en snigel på vägen enligt en del stressade medtrafikanter. Sommaren betyder husvagnssäsong och det är lika med frihet för en sann husvagnsvän.

Annons

Det finns en mängd olika vagnar att välja på och som vanligt är det behovet som styr. Den som reser mycket och kan tänka sig att lägga pengarna på bränslet i stället för boendet väljer en billig och lätt vagn som exempelvis Eximo Sport 370 för runt 100 000 kronor. Räcker pengarna kan du välja den lite trendigare, men fortfarande kompakta T@B från Tabbert, men då åker priset upp en hel del.

I andra änden av utbudet har vi de stora villavagnarna som egentligen inte ska flyttas i onödan. De är mer av en sommarstuga på hjul.

Däremellan finns alla familjevagnar med plats för allt från två till sex boende och i storlekar upp till runt två tons tjänstevikt. Komforten ökar med vikten men det gör också svårigheterna med att hantera ekipaget i trafiken. En vagn med enkelaxel är något mindre stabil i trafiken men relativt lätt att få på plats när den ska ställas upp medan en boggivagn, två axlar med sammanlagt fyra hjul, går stadigare på vägen och kan vara tyngre.

De flesta vagnar som säljs i Sverige i dag är vinterbonade vilket betyder att värmen tas till vara bättre i vagnen. Tyngre vagnar är oftast utrustade med en säkerhetskoppling som hjälper till att stabilisera ekipaget, något som ökar både säkerhet och komfort och är viktigt för den som kör långa sträckor.

När du väl har bestämt dig för vilken vagn du vill ha kommer frågan om utrustning. I dag går trenden mot allt mer personligt utrustade vagnar: det kan handla om luftkonditionering, vinkyl, musik- och videosystem eller ett godkänt lås för kopplingsanordningen. Det senare är något som flera försäkringsbolag kräver.

Ju mer du utrustar din vagn, desto mer ökar vikten och då är vi inne på minerat område. Vikten är ett känsligt kapitel - tillverkarna försöker hålla nere vagnens totalvikt för att den ska passa så många bilar och körkort som möjligt. Det betyder att samma vagn kan köpas med olika totalvikt och de modellerna som har lägst totalvikt får en mycket liten lastvikt. Lastvikten är det du får lasta i din tomma vagn och den kan i vissa fall vara enbart 100 kilo.

Svenska Caravan Club har gjort en kontrollvägning av ett antal husvagnsekipage i Sverige under våren och det visade sig att mer än hälften av vagnarna hade överlast.

Två tips inför husvagnssemestern är alltså att hålla reda på vikterna och att köra en så kallad avrostning i stil med det mc-förarna gör. Kör en runda, kolla hur vagnen beter sig och testa att backa lite.