Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Så undviker du att bli lurad på nätet

Två män som låg bakom näthandeln Kameraexperten har dömts till fängelse för grovt bedrägeri.

Annons

Två män som låg bakom näthandeln Kameraexperten har dömts till fängelse för grovt bedrägeri. Bedragarna fick in över 10 miljoner kr i förskottsbetalning men några varor levererades aldrig. Privata Affärer tipsar om hur du undviker att bli lurad när du handlar på nätet.

Männen sålde under över ett års tid hemelektronik på nätet och fick goda omdömen och rekommendationer på konsumentsidor som Pricerunner och Prisjakt. I samband med julhandeln 2008 dumpades priserna ytterligare. Många nappade på de låga priserna men inga varor levererades.

Polisen uppskattar att bedragarna fick in över 10 miljoner i förskottsbetalningar och har tagit emot tusentals anmälningar mot Kameraexperten. Tingsrätten anser i domen att omständigheterna talar för att näthandeln startades för att begå brott, vilket gör brottet grovt, och dömer därför gärningsmännen på alla punkter.

Så skyddar du dig

Hur ska man då skydda sig från denna sorts raffinerade bedrägerier? Ulf Rydstedt på Konsumenternas Bank- och finansbyrå menar att det alltid är viktigt att granska motparten.

Anser jag som kund att e-handlaren uppfyller grundläggande krav på säkerhet? Vill jag handla i den här butiken? Man kan jämföra adressinformation från hemsidan med neutral information från till exempel Eniro eller offentliga handelsregister. Uppger företaget organisationsnumret på hemsidan, och stämmer det? Vad säger andra om företaget på Internet? Hur länge har webbsidan och e-handlaren funnits? Det kan man kontrollera i olika webbarkiv.

Finns det klagomål hos Allmänna Reklamationsnämnden och dessa inte följs blir företaget listat på tidningen Råd och Röns svarta lista. Konsumentsidan cint.se är också snabba på att varna för oseriösa företag och bedragare. Internationellt kan man använda webbtjänster som www.konsumenteuropa.se och amerikanska Better Business Bureau på www.bbb.org.

Köp på kredit

Konsumenternas Bank- och finansbyrå får frågor om säkra betalningar. De säkra betaltjänster som banker och andra erbjuder gör att betalningen kommer säkert fram till mottagaren, även om denne är en bedragare. Något mer kan förmedlaren inte garantera.

Därför ska du undvika att betala innan man har fått och granskat varan, eventuellt genom att beställa mot faktura, eller genom att betala med kreditkort där det genom konsumentkreditlagen går att kräva tillbaka pengarna om man inte får varan. Med kreditkort betalar man ju faktiskt inte varan förrän man fått korträkningen och betalt den.

Om man ändå blir utan leverans är det viktigt att polisanmäla. Då finns en teoretisk möjlighet att få pengarna tillbaka.

Jag har inte erfarenhet av att det förekommit något så utstuderat bedrägeri tidigare, säger Ulf Rydstedt. Dessutom blev det så stort, kanske eftersom det skedde i jultid. Förhoppningsvis finns det pengar till dem som fått tilldömt sig skadestånd.

ANNA BLOMÉN, PRIVATA AFFÄRER