Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så vill kommunen styra din bild av Gävle

På tio år har kommunens budget för den centrala kommunikationsavdelningen ökat kraftigt. Nu byggs en redaktion upp i stadshuset med syftet att sprida en positiv bild av staden. Men utdelningen för skattebetalarna är oklar.

Annons

I stadshusets foajé på Drottninggatan är reception, kundtjänst och turistcenter numera samlokaliserade. På väggarna sitter stora, färgglada bilder. De visar Gävle strand, havet, bocken, lekande barn, människor som solar på Stortorget... Det "välkomnande Gävle" som kommunen så gärna vill vara, och som står uttryckt i stadens Vision 2025 – ett måldokument som politikerna har ställt sig bakom. Det är ledstjärnan i det kommunala kommunikationsarbetet som sedan två år tillbaka leds kommunikationschefen Johan Adolfsson.

Bilderna i stadshusfoajén är typiska för kommunens sätt att beskriva Gävle utåt. Ofta matas liknande, positiva budskap ut i pressmeddelanden, på kommunens hemsida och i sociala medier som Facebook, Twitter och Instagram. Där går exempelvis att läsa att Gävle blivit nominerad till årets stadskärna, att Gävles skolor har fått en ny meny med ekologisk mat tillagad från grunden, och att utökat stöd är målet när dagverksamheter slås ihop.

Baserat på den kommunala informationen är det lätt att få bilden av att Gävle är ett riktigt mönstersamhälle. Sällan beskrivs faktiska problem som hög arbetslöshet, bostadsbrist eller tiggeri på gator och torg.

Det är en medveten satsning på en mer marknadsförande kommunikation där "tillgångar och goda arbeten" ska lyftas fram. Allt i enlighet med kommunens Vision 2025.

Samtidigt står det i kommunikationsstrategin, som politikerna ställt sig bakom, att syftet med kommunikationen är att stödja demokratin och ge invånarna kunskap att kunna påverka kommunens olika verksamheter. Men vad händer om informationen om sådant som är mindre bra hamnar i skymundan? Hur ska medborgarna då kunna påverka kommunen till det bättre?

Den kommunala PR-apparaten sväller allt mer. Sedan 2005 har årsbudgeten för den centrala kommunikationsavdelningen utökats från 12,4 till 21,7 miljoner kronor, delvis beroende på omorganiseringar. Tio kommunikatörstjänster som tidigare fanns på kommunens förvaltningar flyttades vid årsskiftet till den centrala avdelningen i syfte att bygga upp en gemensam, effektiv webbredaktion. Redaktionen ska bland annat serva de andra förvaltningarna och jobba med publicering av text, bild och tv i olika kanaler.

Men många tjänster finns fortfarande kvar på förvaltningarna. Inom kommunen som helhet jobbar i dag ett 30-tal personer med kommunikation. Den totala årsbudgeten (se faktaruta) uppgår till minst 40 miljoner kronor.

Maria Gunnarsson är en av alla kommunikatörer. Hon är utbildad journalist i grunden och har bland annat jobbat på TV4 i Gävle innan hon gick över till kommunen. Hon beskriver sina arbetsuppgifter på centrala kommunikationsavdelningen som varierade.

– Jag jobbar brett. Huvudfokus är att lyfta fram bra saker som händer i Gävle, säger hon.

Just nu jobbar hon med att stärka kommunens varumärke som arbetsgivare. En presentationstext av kommunen ska tas fram som kan användas i jobbannonser. Maria Gunnarsson har även varit involverad i arbetet med de så kallade Gävleambassadörerna - lokala profiler som ställer upp frivilligt och vill sprida positiva saker om staden. De intervjuas i artiklar på kommunens hemsida där de får berätta om sina smultronställen, fördelarna med att bo i Gävle och hur det är att verka och vara företagare där.

– Det är deras egna berättelser vi för fram. Vi skulle aldrig försöka styra dem på något vis, säger Maria Gunnarsson.

Nyligen utlyste kommunen en tjänst som multireporter med uppgiften att i text, bild eller film lyfta fram allt bra och spännande som sker i Gävle.

"Vår strategi för att stärka bilden av Gävle är enkel. Berätta det som är bra och sprida det i våra egna kanaler i flera olika format", står det i annonsen.

Enligt arbetsbeskrivningen ska reportern på kort tid kunna förmedla nyheter som får mottagaren att "ompröva sin bild av Gävle till det bättre".

På sikt är målet att "avkommunalisera" den egna hemsidan Gavle.se och i stället skapa en Gävlesajt där alla ska kunna dela med sig och ta del av vad som händer.

LÄS MER:

Experter: Kan urholka förtroendet för kommunen

TV: Kommunikationschefen om pr-maskinen

Anna Gullbergs blogg: Extremt trevliga nyheter ett hälsoproblem

Ledare: Ska kommuner starta egna tidningar?

Annons