Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Saab varslar 750

Saab Automobile varslar 750 anställda i Trollhättan om uppsägning, uppger företaget för TT.
Det handlar om 650 kollektivanställda och 100 tjänstemän. Personalen har informerats nu på morgonen, uppger TV 4 Nyheterna Väst.

Annons

- Det känns jävligt tråkigt men tiden går och finansieringen är ej löst, säger IF Metalls klubbordförande Paul Åkerlund.

- Det är oerhört tråkigt, men tyvärr nödvändigt. Vi måste anpassa antalet anställda efter den minskade efterfrågan på bilarna, säger Gunilla Gustavs på Saabs produktkommunikation till TT.
Personalen informerades om varslen på torsdagsmorgonenen, enligt Gustavs.
Saab har tidigare klarat sig utan att varsla under den pågående krisen. Kvällsskiftet lades ner i december, vilket gjorde att runt 350 blev övertaliga. Sean dess har försäljningen fortsatt att rasa kraftigt.

Anette Hellgren, klubbordförande för Unionen på Saab Automobile i Trollhättan, lägger delar av skulden till varslet hos EIB, den europeiska investeringsbanken. 
- Hade vi fått stöttning från den, så hade vi klarat oss utan varsel, tror Hellgren. 
- Grattis Volvo, men de skulle ha klarat sig utan garantier, säger hon.
Samma förutsättning finns inte hos Saab.
TT: Är det första steget mot avgrunden för Saab? 
- Nej, nej, nej. Det här är något vi måste göra. I och med att vi är under rekonstruktion måste vi vara mycket försiktiga.
Tidigare fanns ett Europaavtal inom GM som skyddade de Saabanställda från den här typen av varsel. 
- Vi har trimmat och skurit ner ändå, men på frivillig väg, säger Hellgren.
GM Europa finns inte längre i egentlig mening och det avtal man haft med dem har noll och intet värde. Det fick Hellgren klart för sig först helt nyligen.
- Det var inför de här diskussionerna, säger hon om det som blev torsdagens varsel.

Enligt Saab Automobiles informationschef Eric Geers är varslet ett sätt att få Saab att klara den pågående rekonstruktionen. 
- Vi måste få ner kostnaderna, säger han.
Saabs vd Jan Åke Jonsson sade så sent som förra veckan att processen med att försöka hitta en ny ägare till Saab accelererade. Det ska finnas 7–8 intressenter, både inom och utanför bilvärlden.
TT: Är det en intressent som har krävt att ni gör er av med folk? 
- Nej, inte direkt. Men när vi har en kostym som passar verksamheten så blir vi mer intressanta för investerare, säger Eric Geers.
Regeringen har uttryckligen krävt en säker ägarbild för att ge statliga garantier för Saabs lån i Europeiska investeringsbanken (EIB).
Årets två första månader har varit katastrofala för Saabs försäljning. Sedan ägaren General Motors den 17 februari kom med beskedet att man tar sin hand ifrån Saab senast vid årsskiftet har orderingången halverats. Förlusten i fjol var tre miljarder kronor och företagsledningen har bedömt att förlusten i år blir lika stor.
TT: Är det här början till slutet för Saab? 
- Nej, det är det inte. Givetvis är det väldigt tufft för dem som drabbas. Men när marknaden återvänder har vi ett bättre utgångsläge, säger Eric Geers och hänvisar till den affärsplan som Saab hoppas kunna sjösätta.
I den ska mer produktion förläggas till Trollhättan. Om planen går i lås skulle det därför behövas nyanställningar.
Det avtal som GM-facken hade med företaget om att man inte fick säga upp någon gäller inte längre sedan Saab betraktas som ett självständigt bolag och är under rekonstruktion.

På fabriksgolvet i Trollhättan jobbar cirka 1 650 personer enligt Saabs informationsavdelning.
Hela företaget har drygt 4 000 anställda. Då ingår utvecklings- och designcentrumet i Pixbo utanför Göteborg, lagret i Nyköping och kontor i Stockholm.
Sedan 1990 har antalet anställda minskat från cirka 7 800.
Det senaste året har det gjorts flera neddragningar genom frivilliga uppgörelser med avtalspaket. Det har inneburit att flera hundra har slutat.

Gert-Inge Andersson (S) efterlyser bland annat tydliga signaler från regeringens sida. Han vill att det görs tydligt att staten är beredd att stödja Saab om det går att få en långsiktig ägare att gå in. 
- Det har varit väldigt mycket fram och tillbaka. De spekulanter som eventuellt finns behöver höra att staten kommer att gå in i detta om vi får en långsiktig ägare. Då kommer de långsiktiga ägarna känna sig trygga och sätta sig i en förhandling, säger han.
Andersson är även kritisk till hur regeringen utformat de undsättningslån på sammanlagt 5 miljarder kronor som satts av till bilindustrin. 
- Regelverket runt dem är väldigt krångliga. Det har stupat på att regelverket inte är tillämpliga i alla delar.
Han tror att det akuta läget för Saab skulle kunna avvärjas med någon form av undsättningslån.

En svensk grupp av investerare har visat intresse för att gå in som ägare i Saab, uppger en talesman för Saab, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

- Det här är en direkt följd av att regeringen vägrar garantera lån så att Saab, likt andra europeiska biltillverkare, får del av Europeiska investeringsbankens lån, säger IF Metalls ordförande Stefan Löfven om torsdagens varsel från biltillverkaren i Trollhättan.
Enligt Löfven har regeringen förklarat frånvaron av statliga lånegarantier med att man ”inte vill slösa med skattebetalarnas pengar”. 
- Men de hade inte behövt betala ut en krona. Det hade räckt att garantera lån, så hade Saab kunnat få lån direkt från EIB, säger han. 
- Vad som nu händer är att de varslade kommer att få del av en statlig lönegaranti, då företaget är i rekonstruktion. Nu börjar slösandet med skattebetalarnas pengar, tillägger han.

Enligt Stefan Löfven, IF Metalls ordförande, visar regeringens egen analys av Saab Automobiles affärsplan, som tar hänsyn till finansieringskostnader, att bolaget skulle kunna gå med vinst om fyra år. 
- Om man vet det och garanterar lån nu kan man vara förvissad om att det inte kommer att kosta skattebetalarna en enda krona, säger han.
Han tycker även att regeringen medverkat till Saabs akuta kris genom att ”prata ned” företaget. 
- De säger att Saab tillverkar bilar som ingen vill köpa. Då pratat man ned sin egen industri. Nu ser vi resultatet av det.
Samtidigt tycker Löfven att det är för tidigt att kasta in handduken. 
. Det finns fortfarande tid att agera.
TT: Vad ska de göra? 
- Regeringen ska garantera lånen så att även eventuella köpare ser att det finns en affärsplan, med lån, finansiering och garantier. Så att företaget får arbetsro och kan fullfölja affärsplanen och ta fram de nya modellerna som finns i affärsplanen.

- Det är fullständigt oansvarigt agerande. Det är så mycket som står på spel, säger Stefan Löfven, IF Metalls ordförande.
Han anser att regeringen utöver de 4 000 svenska Saab-jobben sätter ytterligare 8 000 arbetstillfällen hos Sverige-baserade underleverantörer på spel. 
- Vi är uppe i 12 000–13 000 människor. Det kommer kosta miljarder kronor för staten.

Mer läsning

Annons