Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sandvik satsar på racing

SANDVIKEN
Sandvik Coromant storsatsar på den nya Formel Renault-serien och blir huvudsponsor för det svenska racingteamet.

Annons
- Vi började satsningen på racingen redan för två år sedan, säger Per Oja på Coromant. Vi fick kontakt med den gamle Le Mansvinnaren Stanley Dickens. Men den satsningen var i en mindre skala mot den som vi gör nu.
Formel Renault-serien ska köras i tio deltävlingar runt om i Europa med start i Barcelona om två veckor.
- Vad jag har hört ska en deltävling avgöras på Anderstorp den 6 och 7 september, förklarar Per Oja.
Sandvik har tidigare mest exponerat sig i fackpress runt om i världen. Men nu har man vänt blickarna till en bredare publik.
- Bilindustrin är den största enskilda marknad vi har, fortsätter Oja. Därför tycker vi att en satsning på racing ligger bra i tiden. I samband med de tio deltävlingarna ska vi också ha seminarium för våra kunder. Vi vet också att bilsporten är mycket stor ute i Europa.
Den renodlade TV-kanalen Eurosport ska sända hela racingserien.
- Det finns 220 miljoner personer som kan titta på Eurosport i Europa och det skulle vara roligt om "vår" bil med vår logo finns med i täten, säger Oja.
Det är ungdomarna Edward Sandström och Thed Björk som är förarna i den här unika satsningen.
- Thed Björk anses av motorexperterna vara ett riktigt framtidslöfte, säger Jörgen Jansson, på Coromant nordiska kontor i Kista. Så det ska bli riktigt intressant att se hur de klarar den första säsongen i den här satsningen.
Tanken med Formel Renault är att det ska vara inkörsporten till Formel 1-cirkusen.
Det svenska racingstallet har en budget på tio miljoner att röra sig med under året. Hur mycket Coromant satsar vill företaget inte berätta.

JÖRGEN LARSSON