Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sandviken energi förtydligar prisuppgifter

Sandviken energi fick i mitten av april kritik för att ha vilseledande priser på hemsidan.
Nu har felen rättats till.
– Vi förstod inte att siffrorna kunde tolkas fel, säger Alfons Kubulenso, vd på bolaget.

Annons

Konsumentombudsmannen, KO, kritiserade i april Sandviken energi för att ha vilseledande priser på sin hemsida.

Uppgifterna skulle rättas till så fort som möjligt och KO ville också senast den 5 maj ha en förklaring till varför bristerna fanns.

Sandviken energi började med att först ta reda på vari felet låg. Det visade sig att kolumnen med den sammanlagda rörliga kostnaden hade rubriken ”Total”.

KO menade då att det kunde tolkas som att också den fasta avgiften ingick i priset.

Nu har rubriken ändrats till ”Summa” och för säkerhets skull finns även en asterisk som hänvisar till raden under tabellen där det tydligt står vad som ingår.

Alfons Kubulenso, vd på Sandviken energi, säger:

– Vi har funderat på att ha exempel på sidan också. Men då kanske det blir krångligt. Vår ambition är att vara så tydliga som möjligt. Den information man får på hemsidan ska kunna jämställas med uppgifter man får i en butik.

Förra veckan skickade Sandviken energi en skrivelse till KO och förklarade vilka ändringar som gjorts på hemsidan.

– I skrivelsen ställde vi också frågar om hur vi kan gå till väga för att sånt här inte ska hända igen. Jag tycker det är bra att KO granskar. Många elbolag är faktiskt vilseledande i sin marknadsföring.