Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sandviken redo att koppla rätt

SANDVIKENI går invigdes den nya växelcentret i Sandviken. Växelcentret har i dag 20 anställda, men väntas på tre års sikt kunna resultera i 200 till 300 nya arbetstillfällen i Sandviken

Annons
- Vi är väldigt glada att man valt Sandviken för det här. Vi har jobbat hårt mot IT- och tjänstesektorn här i kommunen. Den behövs för att komplettera Sandvikens arbetsmarknad där industrin dominerar i dag, sa Stefan Hedin innan han klippte det blågula bandet tillsammans med Telias försäljningsdirektör Stefan Mokvist och Proffice vd Alf Johansson

Landstinget första kund
Landstinget är första kund vid växelcentret på Gävlevägen i Sandviken. Det är Telia och Proffice som nu tar över landstingets växel- och telefoniverksamhet i Gävleborg. Landstinget tecknade i januari ett så kallat outsourcingavtal med Telia och Proffice. Telia kommer att svara för tekniken, Proffice för personal, drift och kvalitet
Landstinget har tidigare haft tre telefonväxlar, i Sandviken, Söderhamn och Hudiksvall. Växlarna har servrat 5 600 anknytningar. Men nu går alltså alla samtal via växeln i Sandviken. De som ringer utlovas också bättre och snabbare service. Den nya växeln kommer att vara öppen dygnet runt.
- Det kan säkert bli lite tungrott i början innan det kommer igång ordentligt, men jag är övertygad om att växeln inte kommer att innebära några problem när man har kommit in i rutinerna, säger landstingsråd Ingrid Liljegrääs, som fanns med vid invigningen liksom landstingsdirektör Tommy Löfgren.

Besparingar
Landstinget räknar med att under den sjuåriga avtalsperioden kunna spara nästan 36 miljoner kronor på omstruktureringen.
- Vinsten går direkt till vården, till varje enhet med koppling till de tidigare växlarna. Vi måste jaga kostnader på alla sätt i landstinget nu. Det här är bara ett litet steg, men ett bra steg. Det är också väldigt roligt för Sandviken, säger Ingrid Liljegrääs.
Det är framförallt företag med verksamheter spridda på flera orter som man tror ska lockas av att ansluta sig till ett externt växelcenter eftersom det skulle kunna spara pengar åt företaget.
För två år sedan startades ett växelcenter enligt samma koncept i Avesta med landstinget Dalarna som första kund. Antalet anställda ökade snabbt från 20 till 250. Nu hoppas man på en liknande utveckling i Sandviken.
- Jag är övertygad om att vi mycket snabbt ska kunna fylla de platser som finns här, säger Alf Johansson.

SOFIA ÖHLANDER