Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu har Faxander fått drömplanet

/

Sandvik går vidare med sina planer på eget exklusivt flyg för koncernchefen Olof Faxander och andra i företagets ledning. Nu har ett exemplar av det mycket exklusiva Falcon 7X köpts till bolaget Bromma Business Jet, där Sandvik är delägare.

Annons

Tanken är att den egna flygverksamheten ska göra att personer ur Sandviks ledning snabbare och säkrare ska kunna ta sig till avlägsna platser i världen. Olof Faxander har bland annat hänvisat till att flygsäkerheten inte är den bästa i alla de 130 länder där företaget har verksamhet.

GD har tidigare rapporterat om Sandviks planer – planer som nu satts i verket.

Sandvik har bildat ett nytt bolag, Svensk Export Flyg AB, som i sin tur äger 45 procent i Bromma Business Jet, baserat på Bromma flygplats. Enligt uppgifter till GD ägs resterande del av skogsbolaget SCA (45 procent) och Industrivärden (10 procent).

Ett begagnat Falcon 7X har köpts in och det är ett av de mest exklusiva affärsjetplan som går att få tag på. Flygexperter som GD tidigare har varit i kontakt med har uppskattat priset på ett begagnat exemplar till runt 250 miljoner kronor.

Lägg därtill ytterligare två affärsjet-plan som redan finns i Bromma Business Jets flotta.

Enligt en annan person med mångårig erfarenhet av branschen kan kostnaden för att flyga planet vara högre än 100 000 kronor per flygtimme, mycket högre om det inte nyttjas fullt ut.

Sandvik har tidigare motiverat sin satsning på eget flyg med att det spar mycket tid, och därmed också pengar, framför allt i de fall resorna är långa och ett flertal personer ska till samma destination.

Det är också så vd:n för Bromma Business Jet, Brian Liddle, säljer sin verksamhet.

– Jag tror att de som använder våra tjänster ser det som investeringar i sitt sätt att resa. Man ska kunna leva upp till högt ställda förväntningar och mål från sina ägare, säger han.

– Det är inte särskilt märkligt, flera större bolag gör så här, säger Pär Altan, chef för extern kommunikation på Sandvik.

Ericsson och Volvo har också tillgång till Falcon 7X-plan.

Annons