Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Resa belöning för affärsidé

/
  • Payam Khatibnia, Elias Widenius, Martin Persson på Stadsbussarna, VD Jürgen Lorentz, Russel Alido och Sara Johansson gläds över framgången i 24-timmarstävlingen.

Ju mer du reser kollektivt, desto mindre betalar du.
Ju mer företag åker buss, desto mer reklamplats får de i bussarna.
Så löd vinnarbidraget som fyra elever klurade fram under tävlingen i bästa affärsidé på Sandbacka Park.

Annons

I torsdags intogs Sandbacka Park av ett 30-tal elever från högskolan i Gävle. Eleverna delades in i grupper och fick i uppdrag att under 24 timmar lösa sex faktiska problem som lika många lokala företag lämnat in.

Dagen efter, i går, utsågs vinnaren med motiveringen: ”Genom ett bra teamarbete skapades en affärsmodell som ligger i tiden för hållbar framtid.”

Vinnarlaget bestod av ekonomistudenterna Sara Johansson, Russel Alido, Elias Widenius och Payam Khatibnia.

De hade tagit fram en affärsidé om ett busskort med flera funktioner åt X-trafik och Stadsbussarna.

– Busskortet ska fungera som ett allkort med poängsystem och rabatter som passar flera grupper, både privatpersoner och företag. Till exempel kan man få rabatt i proportion till hur mycket man åker kollektivt, säger Payam Khatibnia.

Jürgen Lorentz, vd på Stadsbussarna i Sverige, var förstås nöjd med det vinnande lagets prestation.

– De löste uppgiften och gav ett bonussvar. Jag gillade idén om att ju mer företag reser kollektivt, desto mer reklamplats kan de få på bussarna, sa han strax efter prisceremonin.

Nu ska han försöka finna en tidpunkt när han och eleverna kan diskutera affärsidéerna lite närmare.

Samtliga i det vinnande laget belönas med en gemensam resa till Barcelona.

Tävlingen har skapats i syfte att öka samarbetet mellan företag och studenter i regionen.

I år avgjordes tävlingen för fjärde året i rad.

Annons