Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sandviks högtflygande planer

Snart slipper Sandvikledningen flyga reguljärt på sina resor över världen. Sandvik är på väg att gå in i ett bolag som i stället kommer att erbjuda Olof Faxander och kompani exklusivt privatflyg – bland annat i ett Falcon 7X-plan.

– Det är ett plan för statsöverhuvuden, säger flygexperten Jan Ohlsson.

att Sandviks koncernchef Olof Faxander ingår i SAS exklusiva klubb Pandion. En klubb för speciellt inbjudna höjdare där medlemmarna får speciella förmåner, bland annat garanterad plats fram till 24 timmar innan avgång.

Men nu är frågan om Olof Faxander kommer att ha så stor nytta av sitt Pandionmedlemskap i framtiden. Sandvik håller på att gå in i ett bolag vars huvuduppgift blir att flyga Faxander och andra ur Sandviks ledning – liksom ledningarna för två andra svenska storbolag – dit de ska. Detta i exklusiva affärsjetplan.

Enligt Pär Altan, chef för extern kommunikation på Sandvik, vill man spara tid och pengar.

– Vi bedömer att vi kan uppnå kostnadseffektiva lösningar då vi är ett globalt bolag vars koncernledning och andra ledande befattningshavare tillbringar mycket tid på resande fot mellan olika världsdelar.

Han säger också att en del av de väntade tidsvinsterna har räknats om i pengar i kalkylen.

Utgifter kommer det dock att bli men hur stora vill inte Sandvik avslöja. Bolaget vill inte heller avslöja vilka de andra bolagen som är med och bildar det nya flygbolaget är.

Enligt uppgifter till GD ska det dock handla om skogsblaget SCA och Industrivärden. Det sistnämnda bolaget är storägare i både Sandvik och SCA. Industrivärden får en mindre del medan Sandvik och SCA delar på resten.

I det nya bolaget kommer det att finns två, tre plan och tanken är att minst ett av dem ska vara det mycket exklusiva Falcon 7X. Det är ett tremotorigt plan med mycket lång räckvidd.

Enligt flygexperten Jan Ohlsson, chefredaktör på webbtidningen Travelinsider, är det ett plan för ”fint folk”. Bland annat var det ett sådant plan som tog kronprinsessan Viktoria och prins Daniel till Söderhavet på smekmånad. Det planet ägs av affärsmannen och miljardären Bertil Hult.

Samma typ av plan användes också av den förre franske presidenten Nicolas Sarkozy.

Men smakar det så kostar det. Nytt kostar ett Falcon 7X i grundutförande runt 325 miljoner kronor men Jan Ohlsson menar att det kan vara fyndläge på begagnatmarknaden för tillfället.

– Det kan vara rätt läge med tanke på den kris vi har i Europa. Det finns många flygplan över nu och det är en sviktande business. Men exakt hur mycket det kan kosta är det väldigt svårt att säga, säger han.

GD hittar ett tiotal begagnade plan av typen Falcon 7X som bjuds ut till försäljning. De är i snitt fem, sex år gamla och säljarna begär mellan 210 och 270 miljoner kronor för planen.

En flygmäklare som GD varit i kontakt med säger att ett Falcon 7X är ett ”state of the art” – det mest exklusiva – bland affärsjetplan. För kortare resor finns ingen ekonomi i det men för längre resor kan det finnas tid och pengar att tjäna, menar han.

– Det är behovet som styr och man måste alltid se till helheten när man pratar om sådana här investeringar. Det kan mycket väl vara en bra investering för marknaden är väldigt gynnsam nu.