Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sanna Gibbs från Gävle tar sig an Carmen i Dalhalla

En kvinna som lever utanför samhället måste vara stark och smart för att överleva dagen – så är det för Carmen. På lördag är det premiär i Dalhalla för en av världens mest sjungna operor och föreställningen visas även live på Centralteatern i Gävle. En av rollerna sjungs av Sanna Gibbs från Gävle.

Uppsättningen i Dalhalla är texttrogen, men kostymer och scenografi lämnar öppet för att handlingen tilldrar sig i utkanten av någon europeisk stad, på gatan vaknar de frusna dansarna, sträcker darrande fram handen för att få allmosor av förbipasserande. Många bär på resväskor, de är på väg någonstans.

– Vi har funderat länge, och jag tyckte att det var dags i år. Dalhalla är den perfekta platsen för det här konceptet – en Carmen av dag, som kopplas ihop novellen Merimée skrev. I dagens Europa finns det ju folkgrupper som inte släpps in, som inte har någon given plats i samhällena, säger operasångaren och vd:n Göran Eliasson, som sjunger en av smugglarna.

Operan baseras på en novell av Merimée, en berättelse om vad han upplevde i södra Spanien på 1830-talet. Sedan skrev Bizet en opera baserad på novellen, den hade premiär 1875 och kritikerna var skeptiska, kanske för att den skildrade fattigt folk, kriminella och zigenare.

Både Merimée och Bizet lät sig tjusas av de exotiska kvinnorna som dansade så hämningslöst, och av zigenarlivet som verkade så fritt.

– Men den som lever under extrema villkor tvingas ibland göra desperata val, vara smart och hålla sig framme, och kvinnor får använda de vapen de har, säger Pers Anna Larsson som gör sin första Carmen.

Det är lätt att dra paralleller till nutid – människor som lever utanför samhället, papperslösa, tvingade att livnära sig på att tigga eller jobba svart för att skrapa ihop till brödfödan.

I operan använder Carmen både kniv och charm, men är inte att lita på när det gäller kärlek.

– Det handlar om hennes osäkerhet och hennes rädslor. Hon är förälskad i Don José, men vågar inte blotta sig. Det kan vara farligt att älska när man lever på nåder, hon är rädd för att bli beroende, säger Anna Larsson.

En av rollerna görs av Sanna Gibbs, sopran från Gävle. Hon spelar Frasquita. Vi har sett henne i "Romeo och Julia", som spelades på Gävle teater. Tidigare har hon bland annat gjort rollen som Helena i "En midsommarnattsdröm".

Den hiphop-inspirerade fridansen funkar fint med Bizets musik. Den repeteras under ledning av Ambra Succi, känd koreograf i populärmusikkretsar, som arbetar med streeetdance-gruppen Bounce och blev kändis när hon koreograferade Loreens Euphoria-nummer i melodifestivalen.

Opera till folket är ett viktigt mål för Pers Anna Larsson och Göran Eliasson, två operasångare som alltså har ett produktionsbolag ihop. Paret vill att alla ska få chansen att lyssna på klassisk musik, att inte bara storstadsbor ska ha tillgång till opera.

Det är tredje året i rad som produktionsbolaget ger föreställningar i Dalhalla. Rhenguldet 2014 och Turandot 2015 gick på mellan 7 och 9 miljoner och en stor andel av inkomsterna är biljettintäkter. Så det gäller att locka folk.