Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Se upp i backen

Klättring uppför Hoforsbacken och körning i gyttja i Böle var det som gällde när Swedish Offroad Tour nådde Hofors på onsdagen.
– Det handlar om att ta sig fram och att utmana terrängen, säger Tommy Andersson, ordförande i Gästrike Offroad-klubb.

Annons

Vem som helst får vara med. Det enda som krävs är en fyrhjulsdriven bil. Under årets svenska offroadtour, den 19:e i ordningen, har totalt runt 400 bilar ställt upp. I det delevenemang som Gästrike Offroad-klubb stod om värd för på onsdagen kom runt 30 bilar till start.

Vissa är riktiga vidunder som kostar många hundra tusen kronor medan andra är enklare hembyggen.

Det som förenar är viljan att köra i terräng, ju svårare desto bättre.

– Det är ingen tävling och det gäller inte att köra fort. Det handlar om att ta sig fram och att utmana terrängen. Vi kör bil där vanliga människor inte tror det är möjligt att köra bil, säger Tommy Andersson.

Swedish Offroad Tour består av 17 delevenemang där Hofors är det 13:e.

– Vi ser det här som ett sätt att få lite turism till Hofors också. Vi har folk med från större delen av Sverige och några från Schweiz och Holland. Vi vill gärna ge lite tillbaka till Hofors eftersom kommunen varit så generös och upplåtit mark åt oss på Böle industriområde som vi kan köra på, säger Tommy Andersson.

Bilarna klättrade upp- och nedför Hoforsbacken i sakta mak. På håll såg de ut som skalbaggar. På eftermiddagen gällde gyttjekörning i Böle.

– Vi kör i 17 dagar på 17 olika platser och man kan välja hur mycket man vill vara med. Att vara med en dag är rena söndagspromenaden men att vara alla 17 kräver sin man och sin maskin. Det är som att köra Dakarrallyt, säger Peter Öjeskog, som är mannen bakom Swedish Offroad Tour.

Leo och Pernilla Kratz, far och dotter från Eksjö i Småland, siktar på att köra alla 17 dagar.

– Det hänger på bilen. Men den verkar förvånansvärt fräsch, säger Leo Kratz.