Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Signalfel om tågtrafiken

Åtaganden om att minska klimatpåverkande utsläpp har blivit allt större och viktigare att leva upp till. I takt med det har frågan om hur vi förflyttar oss från a till b på ett miljömässigt hållbart sett blivit allt hetare. Bilarna håller på att köra ifrån oljeindustrin och runt kröken väntar kanske en miljömässig revolution på fyra hjul, men trots det är tåget svårslaget som transportmedel för både privatresenärer och godstrafik. I det förstnämnda fallet både i dagens tappning och i framtiden som de snabbtåg vars samhällsnytta just nu utreds.

Nyligen mötte infrastrukturminister Åsa Torstensson sin norska kollega Liv Signe Navarsete i Trondheim. Båda bedyrade då vikten av att fortsätta arbeta aktivt för att underlätta klimateffektiva och hållbara transporter, i det aktuella fallet tåg i området som kallas Mittnorden, men de höga ambitionerna gäller överallt. ”Vi behöver attraktiva transportalternativ så att människor och företag kan välja klimateffektiva resor och transporter”, slog Torstensson fast i höstas när regeringen presenterade sin infrastrukturproposition.

Ett sätt att bana väg för smartare transporter är den avreglering av järnvägen som regeringen satt i rullning. Ökad konkurrens behövs för att utveckla tågresandet bort från stelt monopoltänkande. Men det verkar som att regeringen är inne på fel tankespår när det kommer till vad som krävs för att tackla de uppenbara behoven av bättre drift och underhåll.

Förseningar på grund av trängsel, trasiga tågset och signalfel är lika tröttsamma som kostsamma. Regeringen vill angripa detta bland annat genom att höja de avgifter som tågbolagen betalar till Banverket för att få köra på rälsen. Enligt Miljödepartementet är det rimligt att fördubbla banavgifterna. Visst, de är låga i en europeisk jämförelse och tanken är att de ska bidra till bättre drift och underhåll som i sin tur leder till att järnvägens kapacitet blir bättre. Men det gör inte prioriteringen lättare att smälta.

Ban- och Vägverken konstaterar i en rapport att höjning av avgifterna skulle leda till färre tågtransporter eftersom de vägburna alternativen blir relativt sett billigare. Att göra tågtrafiken dyrare är därmed att skicka helt fel politiska signaler, särskilt som regeringen samtidigt är motståndare till kilometerskatt på godstransporter utmed vägarna.

Regeringen borde tänka om och istället tydigare framhäva miljönyttan av tågtransporter i de politiska besluten. För privatresenärer kommer ökade banavgifter att märkas genom dyrare tågbiljetter. Det är som att be folk att lämna perrongen och ge sig ut på vägarna eller upp i luften istället.

På torsdagen presenterade Banverket preliminära halvårssiffror på att järnvägen ökat sin andel av både person- och godstransporterna i landet. Men ska den trenden hålla i sig gäller det att det klimatsmarta resandet inte blir dyrare än det behöver vara.