Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

SJ fortsätter ställa in tåg

Stockholm (TT)Under tisdagen tvingades SJ ställa in sjutton turer i Mälardalen och Bergslagen. Tågproblemen väntas fortsätta under veckan och resenärerna får finna sig i att ta bussen i stället för tåget.

Annons
De senaste dagarnas tågproblem fortsatte även under tisdagen då SJ ställde in sjutton av sina avgångar. Av de inställda turerna var elva i Bergslagen och sex i Mälar- dalen. Tågen ersattes med bussar vilket ledde till förseningar i tidtabellen.

Fordonsbrist
Hårdast drabbade var resenärer som skulle resa mellan Borlänge och Malung där sex turer ställdes in. Även resenärer som skulle till och från Uppsala drabbades när sammanlagt sex turer mellan Uppsala och Eskilstuna, Stockholm respektive Västerås ställdes in.
Personal- och fordonsbrist ligger bakom de inställda tågavgångarna och SJ har aviserat ytterligare inställda turer i Bergslagen och Mälardalen under onsdagen. Sammanlagt arton avgångar ställs in.
Framkomligheten förbi Hallsberg är fortfarande begränsad efter midsommarhelgens stora tågkollision på bangården i Hallsberg.

Ingen ersättning
För de resenärer som nu hänvisas till bussresor väntar ingen ekonomisk ersättning. Enligt Mia Törn på SJ:s presstjänst ersätter bussar de inställda tågen.
- Man kan alltid boka om sin biljett om man inte vill åka buss. Bussen brukar ta längre tid än tåget men det som gäller är att bussar ersätter de inställda turerna, säger Törn.

Skriftlig reklamation
Ingen ersättning gäller för andraklassbiljetter men resenärer med förstaklassbiljetter kan få tillbaka skillnaden till en andraklassbiljett. Då krävs en skriftlig reklamation till SJ:s kundtjänst vilket många avstår från enligt Mia Törn, som vidare säger att trafiken ska vara normal igen i nästa vecka.
Konsumentverket är kritiskt mot SJ:s normalvillkor för reseersättning.
Tidigare fanns en överenskommelse mellan SJ och verket men verket sade upp det i protest. Konsumentverket anser att de resandes möjligheter att få ersättning vid störningar är för små.
- Vi har försökt ingå förhandlingar med SJ. Vårt krav är att det blir skäliga villkor, något vi anser att det inte är, säger Tove Källberg, jurist på Konsumentverket.