Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

SJ lovar ersättning med vissa undantag

GÄVLE
SJ lovar redan idag pengarna tillbaka om man är missnöjd med sin resa, skriver man på sin hemsida.

Annons
Men om ett tåg är försenat eller inställt och man väljer att resa med annat färdmedel "kan vi oftast inte ersätta dig".
Undantaget är om en resa blivit så kraftigt försenad att man inte kan delta i en händelse som är av "stor personlig betydelse", skriver man.
Vad betyder det?
- De betyder att enskilda fall provas i efterhand, efter att man kontaktat kundtjänst, säger Pernilla Melander som är presschef på SJ.

Får värdecheckar
- Vi ersätter i regel inte för förlorad arbetstid.
Men från den 1 december i år utökar SJ sin service, och inför vad man kallar restidsgaranti.
Från december kan man få värdecheckar av SJ om man på en entimmes tågresa blir 20 minuter försenad, på en tvåtimmars 40 minuter försenad, och på en en resa som är längre än två timmar blir minst 60 minuter försenad. Värdechecken?
Jo, för den kan du köpa en ny tågbiljett, med SJ.
MARTIN HOFVENSTAM