Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ska framtidens taxi gå som på räls?

Det låter som science fiction, men förarlös spårtaxi på upphöjda spår är redan verklighet i Sverige. Än så länge handlar det bara om en provbana, men systemet är godkänt av Transportstyrelsen och 17 svenska kommuner, däribland Gävle och Hofors, håller redan på med förstudier.

Annons

Spårtaxi är lite som barnfavoriten veteranbilarna på tivoli: Små elektriska bilar som går på räls. Fast spårtaxi går fortare och är bekvämare – dessutom slipper man låtsas köra.

Många tror att spårtaxi är framtidens kollektivtrafiklösning som ska locka kräsna trafikanter. Fördelarna är många: Systemet kräver liten yta och går förhållandevis snabbt att bygga, det är betydligt billigare än spårvagn, det är miljövänligt och servicegraden är hög eftersom taxin avgår när trafikanten vill.

Enligt Ingmar Andreasson, gästprofessor vid Centre for Traffic Research på Kungliga tekniska högskolan i Stockholm, är Sverige ett av världens ledande länder när det gäller spårtaxi.

– Vi har en lång tradition av utredningar inom området. Det är ingen tillfällighet att flera tunga internationella aktörer valt att lägga sin utvecklingsverksamhet i Sverige, säger han och syftar bland annat på den testbana som finns i drift i Uppsala. Bakom projektet ligger bolaget Vectus som ägs av ett stort sydkoreanskt bolag. Systemet blev godkänt för drift i Sverige av Transportstyrelsen i höstas.

– Om någon beställer ett system i dag så kan det vara på plats inom tre-fyra år, säger Jörgen Gustafsson på Vectus.

Även om flera svenska kommuner just nu utreder möjligheten att införa spårtaxi så är det inte inne i olika samhällen som de första banorna dyker upp.

– Nej, jag tror att det kommer att börja med flygplatser, större handelsområden och stora turistattraktioner. Där rör sig mycket folk under stora delar av dygnet och det är trångt om utrymme i markplan.

– Spårtaxi är ett bra sätt att knyta samman sådana områden, gärna områden med anknytning till tunnelbana eller pendeltåg.

Under året kommer en spårtaxibana att tas i bruk på flygplatsen Heathrow i London.

Totalt finns i dag omkring 130 förarlösa system i bruk. Äldst är ett spårtaxisystem i Morgantown i West Virginia som funnits i 35 år.

Fotnot: Läs mer om testbanan i Uppsala på www.vectus.se. Forskningsmaterial finns även på www.vti.se. Sök på spårtaxi.

thomas.arnroth@ttspektra.se