Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skillnad på mjölk och stål

Annons

Mjölk spräcker betong, sjöng Göteborgsbandet ORO 1989. Och visst. Mjölk rubbar åtminstone stora stora företag. Frågan om den lokala mjölkens vara eller inte vara i Konsumbutikernas kyldiskar fick insändarsidor och kommentatorsfält att svämma över. Nu är det klart att Gefleortens mjölk ”vann” över Konsums centrala avtal. Men hur och hur länge vet vi ingenting om. Vad som sagts mellan Coop Sverige och Arla Foods förblir en hemlighet.

Jag kallas både protektionist och frihandelsmotståndare av ett fåtal kritiker på grund av det jag skriver om lokal mat. Dessa kritiker är väldigt likartade i sina formuleringar och ställer gärna exemplet mjölk mot Sandviks internationella framgångar. ”Tänk om alla skulle resonera som du, då skulle Kina tillverka sitt eget stål och inga svenska företag skulle få exportera”.

Jag ser dock en jättestor skillnad här. Mjölk är en lågförädlad råvara. Sandvik säljer knappast stål längre. De säljer kunskap, teknik, innovationer och applikationer. Stål kan vilket land som helst göra. Av skrot. Enkel nationalekonomi säger att en vara är mer internationellt konkurrenskraftig och därmed mer värd att transportera ju mer förädlad den är. Det tycker jag är logiskt.

Bröd, mjölk och andra jordbruksprodukter ska vi dock tillverka och konsumera lokalt. Det skapar sysselsättning och håller landskapet öppet.

Spendrups har tagit till sig av kritiken och slutar färga sin hallonsoda med E104, kinolingult. Sedan förra veckan finns hallonsoda färgad med sockerkulör till ”en snarlik färg” i butikerna.

Samma företag ska senast den 27 mars förklara för konsumentombudsmannen varför de i sin marknadsföring skriver ingående om havtorn, smultron och andra bärs välgörande egenskaper när man smaksätter sitt vatten Loka med arom.

– Det fanns aldrig någon illvilja i det här och aldrig någon vilja att bluffa. Det handlar om gott uppsåt som landade fel, säger marknadschefen Helena Augustson till tidningen Resumé.

Den aktuella reklamen har tagits bort från Spendrups hemsida.