Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skolbiblioteket är viktigt

Annons

I Valbo nedrustas stadsdelens skolbibliotek (fast det finns nationella tävlingar om vilket som kan vara landets bästa). Jag har läst kommunens ramavtal angående skolbibliotek och undrar över hur det tillämpas i praktiken.

Citat ur ramavtal angående skolbibliotek för Gävle (det är inte daterat av undertecknarna):

”Vision: verksamheten präglas av högsta kvalitet. Mål: resurs i det dagliga pedagogiska arbetet för lärare och elever möjlighet för elever att söka sin egen kunskap och utveckla informationskompetens databaser och tidskrifter. Bibliotekets medier och personalens kompetens en viktig resurs i arbetet. Biblioteksråd med personal, lärare och elever. Kanal för kulturella upplevelser och en mötesplats mellan generationer och kulturer. Ansvaret för skolbiblioteksverksamheten ligger på rektor. Biblioteket ska vara tillgängligt för skolan hela skoldagen. Skolans medieanslag används för inköp av barn- och ungdomsböcker samt övriga medier som behövs i skolundervisningen. I den mån skolan önskar ytterligare datorer och övrig teknik, till exempel kopiator i biblioteket bekostas av skolan.”

Sofiedalskolan fick vid Skolverkets senaste utvärdering högsta betyg vad gäller att uppfylla läroplansmålen ämnesintegrering–tematiskt lärande genom samarbete mellan samtliga skolämnen.

En anställd skolbibliotekarie hade redan då arbetat där många år och byggt upp det pedagogiska samarbetet, med en närvarotid på 40-timmars heltidsarbetsvecka, tills i våras. Nu är hon friställd från tjänsten. En annan skolperson ska utföra hennes arbete under fyra timmar per vecka, varav två ska bestå av kontorsarbete.

Hur går det ihop med citaten från ramavtalet?

Dessutom förlorar man en mycket kompetent människa i det pedagogiska kulturella arbetet (inte uppsagd, fortfarande anställd i kommunen omplacering ). Vad förlorar man och vad vinner man – ekonomiskt och resursmässigt ?

Man förlorar en kompetent, arbetsvillig, utbildad, elevpositivt stöttande personlig vuxenpedagogresurs.

Som nu varande pensionär, efter 38 arbetsår på berörd skola, är jag mer än häpen över denna kulturella attityd gentemot barnens intellektuella möjlighet till förkovran med en engagerad vuxenresurs.

Ett skolbibliotek är ett öppet klassrum! Valbo är skolbiblioteket också ett folkbibliotek, där generationer möts.

Under alla sina år på biblioteket har den omplacerade personen bidragit till barns läsutveckling och lust att söka kunskap och bistått oss pedagoger vid alla enligt gällande läroplan tematiskt ämnesintegrerade elevprojekt!

Hur kan någon politiskt ansvarig ekonomiskt motivera att Valbo skolbibliotek inte är värt att det kostar några kronor att ha en viktig mänsklig tillgång för både barn och vuxna i arbete och i pedagogisk verksamhet?

Ulla Helgesson

f.d. svenskpedagog

på Sofiedalskolan i Valbo

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare