Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skolinspektionen ger Ulvsäterskolan kritik

Ulvsäterskolan i Gävle får kritik av Skolinspektionen.
Anledningen är att skolan tog för lång tid på sig att upprätta ett åtgärdsprogram för en elev i behov av stöd.

Annons

Föräldrarna till en mellanstadieelev på Ulvsäterskolan anmälde skolan i november 2008.

Deras son hade då varit inblandad i flera incidenter på skolan då det uppstått konflikter mellan lärare och kamrater.

På en elevvårdskonferens konstaterades att pojken hade svårt att tygla sitt humör och att hantera tillsägelser.

Skolan och föräldrarna enades om att eleven behövde stöd i sin sociala utveckling och kopplade in en specialpedagog som arbetade med att lära honom att kontrollera sin aggression.

Våren 2008 beslöt skolan att tillsätta en särskild undervisningsgrupp för pojken och ytterligare några elever. Men föräldrarna tyckte inte att gruppen fungerade bra utan snarare hade en destruktiv inverkan på sonen. Därför fick han lämna gruppen.

Först i maj 2008 upprättade skolan ett åtgärdsprogram som tydligt visade hur skolan skulle arbeta vidare med att hjälpa pojken.

Skolinspektionen menar att ett sådant program borde ha upprättats redan från början och skulle kanske ha underlättat kommunikationen mellan skolan och föräldrarna samt mellan skolledningen och pedagogerna.

Innan pojken placerades i den särskilda undervisningsgruppen borde ett formellt beslut ha fattats med tydlig information om att beslutet gick att överklaga.