Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skottes ska bjuda på skrönornas Faust

/
  • Mats Jadin, Hans Kellerman och Ove Zacco Andersson gör alla rollerna i Skottes musikteaters uppsättning av Faust.
  • Mats Jadin, Hans Kellerman och Ove Zacco Andersson gör alla rollerna i Skottes musikteaters uppsättning av Faust.
  • Hans Kellerman visar upp delar av scnografin som skapats för Skottes
  • Johann Faust själv vid sitt skrivbord.
  • Helvetesorkestern ur Skottes musikteaters uppsättning av Faust.

På fredag har Folkteatern Gävleborgs uppsättning av Faust premiär. Men även barnen ska få sin dos av Faust då Skottes musikteater gör sin tolkning av den klassiska berättelsen.

Annons

INFÖR FAUST

När Folkteatern Gävleborg bestämde sig för att sätta upp Johann Wolfgang von Goethes "Faust" så var inte Skottes musikteater sena att haka på med sin egen dockteaterversion av berättelsen. Man kontaktade Hans Kellerman, som jobbat mycket tillsammans med musikteatern genom åren, för att skapa dockorna, dramatisera berättelsen och göra en scenografi.

Nu är Kellermans version klar för premiär på fredag och den skiljer sig en hel del från den Faust de flesta känner till.

– Vår Faust är alltså inte Goethes Faust, eller ens Marlowes Faust. När jag gjorde lite efterforskningar så hittade jag en tysk utgåva från 1500-talet som är en samling skrönor om en verklig Johann Faust som var en trollkarl och spåman. Det här blev jag så pass intresserad av att jag ville bygga en pjäs kring de här skrönorna, säger Hans.

Med sig på scenen har Kellerman Mats Jadin och Ove Zacco Andersson för att göra alla rollerna. Bo W Lindström har tillsammans med ensemblen regisserat föreställningen. Som alltid när det gäller Skottes musikteater så är musiken en stor del av föreställningen. Den har komponerats av Erik Petersen och i pjäsen får vi möta Helvetesorkestern som bland annat spelar på skelettben.

I "Lilla Faust" möter vi en pastor som hela tiden lägger sig i hur dockspelarna sköter sin uppgift, eftersom det är kyrkan som betalar för pjäsen.

– Greppet på det här materialet är lite taget från en idé av Goethe som finns i de inledande scenerna. Det finns ett triangeldrama mellan den företrädare för kyrkan som sponsrar spridningen av det här materialet, folket som representeras av ett par gubbar på en servering och en servitris, och den tredje parten som är vi dockspelare själva. Vi blir ju tillrättavisade av den här mannen från kyrkan och tvingas anpassa vår föreställning så att det blir en moralkaka för folket, säger Hans.

"Faust" är en ödesmättad historia om en man som säljer sin själ till djävulen, men Kellerman menar att man inte ändrat på allt för mycket för att kunna spela upp den för en barnpublik.

– Jag har inte väjt för någonting särskilt för att ta hänsyn till en barnpublik. Jag gör föreställningar som kan uppskattas av alla åldrar. Jag gör sånt som jag själv skulle vilja se och vem som helst som har lite barnasinne. Det här är ju visserligen hemskheter som händer men samtidigt så tycker jag att vi neutraliserar de hemskheterna genom att framställa dem som vidskepelse och sätter det i ett sammanhang där man förstår att den tidens publik visste inte annat än att det var lika sant som vad som helst.

Djävulsgestalten Mefisto har han dock ändrat på litegrann.

– Detta är min fria tolkning av boken. Boken är fördomsfull med våra mått mätt, det finns kränkande material där och det undviker jag genom att ge Mefisto en vargframtoning, säger Hans.

"Lilla Faust" har premiär den 6 mars och kommer att spelas varje lördag och söndag i mars i Trähuset vid Gasklockorna.

Annons