Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skräckmästaren välkomnas i finrummet

Kritikerkårens förhållande till Stephen King har genom åren pendlat mellan ljummet och iskallt. Men efter 50 böcker verkar den nu dubbelt romanaktuelle skräckförfattaren ha parkerat sig i litteraturens finrum.

När Stephen King en gång tidigt i sin karriär blev recenserad i Dagens Nyheter upprörde det Sara Lidman så mycket att hon skrev en rasande debattartikel.

I dag är det svårt att föreställa sig. När Kings "22/11 1963" recenserades i Dagens Nyheter för tre månader sedan nämndes boken, där en man reser tillbaka i tiden för att stoppa mordet på John F Kennedy, som En Stor Amerikansk Roman, och även i Svenska Dagbladet var tonen översvallande.

Författaren och förläggaren John-Henri Holmberg, som har översatt stora delar av Kings författarskap till svenska, tycker att det är synd att omvärderingen av Stephen King kommit så sent i Sverige.

– Ja, för i ärlighetens namn menar jag att Kings senare verk överlag är svagare än hans produktion i början av författarskapet, säger han.

Enligt John-Henri Holmberg bottnar den tidiga svenska skepsisen mot King främst i två saker - dels betraktades King som kategoriförfattare vilket automatiskt innebar att han inte ansågs värd seriös uppmärksamhet, och dels hade han otur med sina förlag.

Legenda som gav ut honom på 1980-talet ägdes av Natur & Kultur, vars dåvarande förlagschef vid ett tillfälle öppet medgav att han såg King som skräp men att han var ett nödvändigt ont att tjäna pengar på.

– Det plus att de misskötte King utgivningsmässigt ledde till att hans agent beslutade byta till Bra Böcker, säger John-Henri Holmberg.

Men Bra Böcker hade också ett "fel" deras bas låg i skånska Höganäs, långt från kulturredaktionerna i Stockholm vilket gjorde att förlagets utgivning ofta förbisågs.

– Det kan låta som paranoia men jag tror tyvärr inte att det är det, även Bra Böckers mer litterära utgivning passerade ofta spårlöst förbi, säger John-Henri Holmberg.

Efter att Bra Böcker till stora delar avvecklades 2012 tog Albert Bonniers Förlag över King i Sverige. I november kom "22/11 1963" och i dagarna har "Doktor Sömn", uppföljaren till Kings klassiker "Varsel" getts ut.

Stephen Farran-Lee, som varit Kings svenske förläggare på Bonniers, säger att han såg det som självklart att ta in King när möjligheten gavs.

– Vi var väldigt angelägna, King är inne i en bra period, säger han.

Under lång tid var recensioner av Kings romaner lätträknade på svenska kultursidor. "22/11 1963" recenserades dock i flertalet stora svenska medier. Kan faktumet att King nu får rekordstort utrymme bero på att han nu tillhör landets mest prestigefyllda förlag?

Stephen Farran-Lee drar på svaret.

– Jag förstår hur du tänker, men vi gör inga sådana analyser. För oss är Stephen King en spännande författare som både är kommersiellt och litterärt intressant, det var därför vi ville ha honom.

Bokbloggaren och skräckförfattaren Helena Dahlgren hör till dem som har älskat Stephen King nästan sedan barnsben. Hon tror att den större acceptansen i dag för King och genrelitteratur överlag har att göra med att många som växte upp med att läsa King nu huserar på kultursidorna.

– Det har också skett en allmän uppluckring av vad som anses vara fint och fult, högt och lågt. King har alltid varit en väldigt klassisk historieberättare, och tiden har gett honom upprättelse.

Hur står sig då "Doktor Sömn" som fortsättning på "Varsel", en av Stephen Kings mest kända romaner?

– Det är naturligtvis ingen värdig fortsättning på "Varsel", en sådan går inte att skriva. Men den är trollbindande, och jag gillar hur Danny Torrance till skillnad från sin far faktiskt får chansen till ett drägligt liv.

– Stephen King har i många år kritiserat hur Stanley Kubrick nästan helt tog bort alkoholistspåret i sin filmatisering av boken, och jag kan förstå att King ville återbesöka det temat, inte minst av personliga skäl eftersom han sedan många år är nykter alkoholist, säger Helena Dahlgren.