Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skrotbilar säljs som fräscha fynd

Runt 3 000 bilar som legat under vatten efter stormen Sandy i USA cirkulerar som begagnade i Sverige. Även krockskadade bilar från Tyskland kommer i stor omfattning in i landet. Sådana bilar har också nått Hälsingland.

Annons

Det handlar ofta om fina lyxbilar som säljs för nära halva marknadsvärdet och de har en tvivelaktig historia.

Bilhandlare Anders Hedström i Hudiksvall berättar om en bil i klassen över en halv miljon kronor, som skulle bytas in.

– Jag såg att det var en importbil när jag var inne och kollade på Carfax. Där det stod att det också att den var inlöst av försäkringsbolaget i USA 2009, berättar Anders Hedström.

Att den har varit inlöst betyder att försäkringsbolaget bedömt att bilen varit så skadad att det inte bedöms vara värd att laga. Den kan till exempel ha blivit dränkt i en översvämning eller svårt krockskadad.

– Jag talade om det här för kunden som köpt den privat i Stockholm att den varit inlöst och det var en chock för honom eftersom han inte visste om det.

Genom att bilarna repareras i Baltikum och får godkänt på en besiktning inom EU kan de sedan säljas vidare till andra EU-länder, som Sverige.

Anders Hedström tror att det i första hand är lyxbilar som skickas runt på det här viset.

– Det lönar sig inte med standardbilar.

Bilarna säljs oftast privat och då gäller inte konsumentköplagen, utan bara det köpare och säljare har kommit överens om. Enligt Anders Hedström beräknar MRF (Motorbranschens Riksförbund) att en tredjedel av handeln med begagnade bilar sker mellan privatpersoner.

– Personligen förstår jag inte hur folk kan välja att betala en kvarts miljon för en bil utan att kolla upp den först. Jag förstår inte hur de vågar.

De tidigare skrotbilarna kan vara livsfarliga och sakna både airbags och deformationszoner. Enligt Larmtjänst har 61 procent av bilarna från årsmodell 2007 och framåt, som importerats via Litauen, en skadehistorik i USA. Siffran för direktimporterade är 21 procent.

Ett enkelt sätt att kolla upp en bil är att googla chassinumret, eller söka på NICB:s hemsida (the National Insurance Crime Bureau, en Larmtjänst i USA).

Där kan man se om bilen rapporterats som skadad och om skadan orsakats av översvämning. Bilhandlarna använder ofta betaltjänsten Carfax.

Även om Anders Hedström råkat på en av de skrotförklarade bilarna, tror han att de är ovanliga.

– Det är en liten stad och det finns nog inte så många häromkring. Däremot är de nog vanliga i Stockholm och Göteborg.