Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Slut på lotshjälpen

Lotsstationen i Bönan har erbjudit lotsar, övervakning och sjötrafikinformation. Nu finns bara lots att få. – Vår utrustning uppfyller inte kraven som ställs, därför får vi inte informera om faror på sjön, säger Birgitta Evaldsson, anställd på stationen.

Annons

Verksamheten på lotsstationen i Gävle har gått under namnet VTS. Beteckningen innebär att där funnits lotsar, sjötrafikövervakning och sjötrafikinformation.

Men den 1 juli försvann såväl övervakningen som informationen och namnet byttes till Lotsarna Bottenhavet.

En av de anställda heter Birgitta Evaldsson.

– Jag tycker inte om förändringen. När ett fartyg ska in i hamn och ett annat lämna kaj vill jag kunna meddela om det finns risk för kollision.

Jag vill också kunna berätta om det finns trasiga fyrar eller annat som kan innebära risk för båtarna.

Det får jag inte längre.

Orsaken till att hon inte längre får lämna den informationen är att utrustningen i Gävle inte uppfyller internationell standard.

Anrop till sjöss görs på en kanal som kallas VHF.

De som jobbar på lotsstationen i Gävle ska svara på anropen.

Men de får som sagt inte lämna upplysningar om sjötrafiken.

– Utrustningen ger inte säkerställd information, säger Jan Millberg, driftledare på Sjöfartsverket här i Gävle.

– Jag tror inte förändringen får några större konsekvenser... Men tidigare har vi kunnat observera fartyg som legat för nära varandra och sen avstyrt risken för krockar.

Egentligen upphörde VTS redan vid årsskiftet i Gävle.

Men en dispens gjorde att verksamheten fick fortsätta till 1 juli.

Än är det dock långtifrån klart att VTS är borta för alltid.

I höst ska hela svenska kusten ses över för att kunna bestämma på vilka platser en aktiv sjötrafikövervakning behövs.

Går allt enligt ritningarna tas ett beslut om platserna nästa år.

Jan Millberg tror att övervakningen placeras på de ställen där sjötrafiken är som mest intensiv. Och enligt honom hör Gävle dit.

– Jag tror att Gävle blir ett VTS–område.

Men om också VTS–centralen kommer att ligga här är svårare att säga. Med den teknik som finns i dag kan en central ligga var som helst.

Torsten Svärd är ordförande för Gefle Segelsällskap.

Han berättar att föreningen bara har kontakt med Sjöfartsverket när de ska arrangera tävlingar och vill veta var de kan hålla till utan risk för kollisioner med andra båtar.

– Nu får vi svårare att anordna tävlingar, de ställen där vi kan hålla till på begränsas.

Vi kommer bara kunna vara på platser där vi vet att inga andra båtar åker.

Men enligt Jan Millberg kan föreningar vända sig till länsstyrelsen och få rätt till restriktioner för annan båttrafik på en viss plats, till exempel vid tävlingar.

– Under Gävle Marinfestival införs också sådana restriktioner, säger han.

Roger Wallenius