Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Små barn mår bra av förskola

Barn som är ett till tre år gamla och går på förskola har en bättre intellektuell utveckling än jämnåriga barn, som varit hemma. Det visar en färsk sammanställning, som Statens folkhälsoinstitut har gjort, av forskning på området.

Annons

Enligt sammanställningen fungerar systemet väl om personaltätheten är tillräckligt hög, som i Sverige.

Huruvida förskola är bra eller dåligt för små barn är en seglivad tvistefråga. Effekterna på små barns utveckling har tidigare varit oklara. En del internationella studier har till och med visat på negativa effekter. Vissa kritiker har därför framhållit att förskola under de första levnadsåren till och med kan vara skadligt. Men nu visar en aktuell forskningsöversikt från Statens folkhälsoinstitut att förskola har positiva effekter, även på barn i åldern tolv till 40 månader.

– I de undersökningar där man har sett en negativ påverkan på barnen är oftast förskolan av bristande kvalitet, framförallt genom en låg personaltäthet, säger Sven Bremberg, avdelningschef vid Statens folkhälsoinstitut på Statens folkhälsoinstituts hemsida.

Låg personaltäthet är vanligt i länder där förskolan inte subventioneras med skattemedel. I Sverige är personaltätheten betydligt högre och personalen dessutom välutbildad. I en nyligen publicerad UNICEF-rapport har Sverige en topplacering på listan över hur väl man lyckats uppnå internationellt rekommenderad standard för bland annat förskola.

Tidigare studier har redan visat på positiva effekter av förskola, men då på barn som är lite äldre.

– Den här forskningssammanställningen visar att även små barn får en bättre kognitiv utveckling av att vistas på förskola. När det gäller barnens socioemotionella utveckling finns det däremot inte tillräckligt med välgjorda studier för att kunna dra några entydiga slutsatser, säger Sven Bremberg.

Statistik från Skolverket visar att år 2008 gick 46 procent av alla barn i åldern tolv till 23 månader, samt 86 procent av alla barn i åldern 24 till 35 månader, på förskola.