Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Smalt bredband hos Bredbandsbolaget

Bredbandsbolagets kunder i Gävle har just nu väldigt begränsad kontakt med nätet.
– Problemet gäller i hela Gävle men drabbar olika kunder olika mycket, säger Catharina Berg, pressansvarig på Bredbandsbolaget.

Annons

GD har blivit kontaktad av flera av Bredbandsbolagets kunder som klagar över dålig överföringshastighet. De har inte ens kunnat ta emot eller skicka mejl som innehåller bilder på flera veckor. En läsare säger att han gjorde en felanmälan till Bredbandsbolaget redan i mitten av februari.
Catharina Berg påstår dock att felet bara varit känt för dem en vecka, och att felsökning pågår. Däremot har man inte meddelat sina kunder om problemen. På företagets hemsida finns en lista över kända driftstörningar. Där står inte Gävle med.
Trots att alltså stora delar av Gävle ska vara drabbat enligt Catharina Berg.
– Hos en del kanske det inte är någon större skillnad. Det beror lite på hur de använder nätet och hur deras abonnemang ser ut, säger hon.
En kund boende på Söder i Gävle som har kontrollerat sin egen överföringshastighet konstaterar dock att hon knappt har ens "modemfart" längre.
– Ut var det 0,06 och in 59,48 med en pingtid på 23millisekunder, säger hon.
Med den hastigheten tar det som jämförelse flera minuter att komma in på Gefle Dagblads hemsida.
Hur kompenserar ni de kunder som drabbas hårt av det här?
– Det beror på från fall till fall. Kunder som är drabbade får jättegärna höra av sig till vår kundtjänst, säger Catharina Berg.
Hur lång tid kunderna ska behöva vänta på att Bredbandsbolaget lagar det oidentifierade felet kan hon inte svara på.