Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sommarjobbare behöver hjälp

Allt fler unga sommarjobbare ringer LO:s hjälptelefon. I Gävle har fyra gånger så många som förra sommaren vänt sig till LO med fackliga frågor. I hela landet är ökningen 80 procent.

Den vanligaste frågan är fortfarande den om lön, men frågor om gratisarbete, som ett villkor för anställning, eller om brutna löften om jobb har ökat betydligt.

Annons

Den ekonomiska krisen och den stora konkurrensen om jobben har gjort att LO:s hjälptelefon blivit nedringd i sommar.

De som föddes under babyboomen 1990 tog dessutom studenten i år.

– Det är väldigt många som konkurrerar om ganska få sommarjobb. De allra flesta arbetsgivare är schysta, men i kristider tenderar de dåliga arbetsgivarna att bli ännu sämre. En del drar sig tyvärr inte för att låta personal jobba gratis, säger Stefan Gradin, ansvarig för LO:s hjälptelefon.

Samtidigt ser han positivt på att fler ringer hjälptelefonen.

– Det är ett gott betyg för oss, det visar att vi när ut.

Men han tror också att det finns ett stort mörkertal. Kanske har unga dåliga kunskaper om sina rättigheter, till exempel har bara hälften av de unga som kontaktat LO fått ett anställningsbevis. Kanske är de rädda.

– Många är naturligtvis rädda att förlora jobbet om de berättar att de till exempel tvingats jobba gratis på prov innan de fått jobbet eller att de fått gå hem utan lön vid dåligt väder. Det har jag full förståelse för.

Frågorna om så kallade solskensjobb har nästan tredubblats, även om ingen fråga kommit från Gävleborg. Solskensjobb innebär att man får gå hem utan lön om vädret är dåligt, vilket kan hända om man till exempel jobbar på en uteservering.

– Där kan facket hjälpa, där finns lagstöd. En arbetsgivare får inte dra in personal utan att varsla minst 14 dagar i förväg. Och det är ganska lätt att foto av ett sånt sommarschema med en vanlig mobilkamera.

Från och med juni fram till den 24 juli i år hade 2 906 samtal kommit in till LO:s hjälptelefon från hela landet, en ökning med 78 procent jämfört med de 1 629 som ringde in under samma period 2008. I Gävleborg har 22 unga ringt hjälptelefonen i år jämfört med fem förra sommaren.

Stefan Gradin tror att marknadsföringen av hjälptelefonen, radioreklam och affischer, har ökat medvetenheten hos unga om de fackliga rättigheterna. LO har också 150-200 unga medlemmar ute som träffar ungdomar på festivaler och på deras sommarjobb för att informera. Första veckan i juni var det 139 som ringde in till hjälptelefonen, jämfört med 31 förra året.

– Fler ringer och vill gå med i facket efter att ha träffat våra sommarpatruller, säger Stefan Gradin.

Han tror inte att tuffare krav på arbetsgivarna gör att färre får sommarjobb.

– Har man så små marginaler som arbetsgivare att man inte kan ha betala för personal om det regnar en dag, då ska man nog se över ekonomin. När det gäller sommarjobbare handlar det inte om stora pengar.